Doorgaan naar artikel
Call of Duty: Modern Warfare-multiplayer
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Call of Duty: Modern Warfare is niet alleen qua naam, maar ook qua gameplay terug naar de roots gegaan. Alle poespas is weg en het voelt haast als een direct vervolg op Modern Warfare 2 en Black Ops, wat erg positief is. We zijn wel benieuwd hoe de bijzonder lage time-to-kill bepaalde punten zal beïnvloeden bij de release, zoals de wapens die je (niet) zal zien.

Via een beta hebben we alvast flink wat uurtjes kunnen steken in de Call of Duty: Modern Warfare-multiplayer. Of dit ouderwets plezier bezorgde of juist veel frustratie, lees je in onze preview.

In de beta waren een aantal maps te spelen met drie verschillende modi: Team Deathmatch, Domination en Headquarters. Daarnaast kan je ook Gunfight en Ground War proberen. Voor degene die nog nooit een Call of Duty-game gespeeld hebben, zullen we de drie eerste modi heel kort uitleggen. In Team Deathmatch speel je in twee teams en scoor je punten door vijanden neer te schieten. In Domination heb je drie locaties op een map en je scoort punten door locaties onder beheer van jouw team te houden. In Headquarters verschijnt er steeds op één plek in het level een locatie die je moet veroveren. Hoe langer het duurt voordat de vijand hem weer van je afpakt, hoe meer punten je krijgt. Dit is allemaal vrij standaard. Gunfight is een modus waarin je in twee teams van twee in een hele kleine map begint. Het gaat hier om korte rondes waar je zonder wapens begint en deze moet vinden. Het team dat het andere team als eerste uitschakelt, wint een ronde, geen respawns dus. Vervolgens heb je nog Ground War, wat draait om gigantische 32-tegen-32-gevechten.

Modern Warfare voelt echt weer als ouderwets Call of Duty, iets wat de afgelopen jaren lang niet altijd het geval was. Qua balans lijkt het het meest op iets tussen Modern Warfare 2 en de eerste Black Ops. De time-to-kill (hoe lang het duurt voordat iemand dood is) is wel heel laag, wat ervoor zorgt dat een lekker potje heel lekker aanvoelt en een slecht potje heel slecht. Schiet iemand op je vanuit een onverwachte hoek, dan heb je in de meeste gevallen absoluut geen tijd om dekking te zoeken of je om te draaien en terug te schieten. Wat er natuurlijk ook tot leidt dat als jij mensen kan verrassen door vanuit onverwachte plekken te komen, ze geen schijn van kans maken. Het tempo van de potjes ligt hierdoor heel erg hoog en wanneer je weer even die omschakeling kan maken van “Oké, ik ga soms op onzinnige manieren dood, dat maakt niet uit” in plaats van heel gefrustreerd te raken, dan is het heerlijk.

Een gevolg van de lage time-to-kill is wel dat het in de beta-periode nog niet helemaal duidelijk is geworden wat het nut is van bepaalde soorten wapens. Met een Assault Rifle schiet je iemand in een seconde dood, waarom zou je dan op pad willen gaan met een Sniper Rifle? Al helemaal de Marksman-wapens, waarbij in ieder geval de eerst vrijgespeelde variant iemand niet eens in één schot dood (tenzij het een headshot is), lijkt volledig nutteloos vergeleken met een Assault Rifle of een Submachine Gun. Zelfs de shotguns lijken op korte afstand geen plek te hebben naast de AR’s en SMG’s vanwege de korte time-to-kill. De grote vraag is daarom hoe dit allemaal uit gaat pakken wanneer het spel daadwerkelijk verschijnt in oktober. De gemiddelde speler zat tijdens deze beta-periode tussen rang 1 en 10, dus iedereen loopt nu nog rond met dezelfde wapens en perks. Misschien dat wanneer hier meer variatie in komt en mensen alle wapens hebben vrijgespeeld, alles op zijn plaats zal vallen.

Call of Duty: Modern Warfare telt met zijn titel als een soft-reboot van de hele reeks en ook de gameplay is echt back to basics. Geen gekke exo-skeletons, geen hele ingewikkelde vaardigheden of wat dan ook. Je zou mensen zo wijs kunnen maken dat dit spel direct is verschenen na Modern Warfare 2 en Black Ops. De perks zijn weer wat ingetoomd en de killstreaks zijn als vanouds. Alle gekke poespas van de afgelopen jaren lijkt daarmee verdwenen. Nog even afwachten hoe het bij de release allemaal gaat zijn, maar we zijn alvast enthousiast gemaakt door de beta.

Call of Duty: Modern Warfare-launchtrailer, Call of Duty: Modern Warfare Gunfight

Call of Duty: Modern Warfare verschijnt 25 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc.