Trailmakers
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

De creatievelingen onder ons kunnen losgaan op het bouwen van hun ultieme racemonster. Voor de rest is Trailmakers alleen leuk als je het samen met een paar familieleden of vrienden in de online multiplayer-modus speelt.

Met Trailmakers geeft ontwikkelaar Flashbulb Games je de kans om je eigen racemonster te bouwen en ermee te racen tegen je vrienden of de rest van de wereld. Of het bouwen een beetje werkt en de verschillende spel-modi leuk zijn om te spelen, lees je in deze review.

Zoals gezegd, mag je je eigen racemonster gaan creëren. Dat kan een auto, helikopter, boot, hovercraft of iets compleet ‘out-of-the-box’ zijn. Het bouwen zelf werkt vrij eenvoudig, maar je zal wel aan de fysica en natuurkunde moeten denken. Een dragracer zal een goede aerodynamica moeten hebben bijvoorbeeld en een boot moet kunnen blijven drijven. Het komt nog het meest in de buurt bij Technisch Lego. Eenmaal een toffe creatie gemaakt, dan kan je losgaan in diverse modi.

In ‘Trailmakers Rally’ en ‘Race Island’ draait het om het racen. Op verschillende parcoursen probeer je de beste tijd neer te zetten. ‘Danger Zone’ biedt een soort ‘extreme sports’-scenario met schansen en loopings. Wil je gewoon bizarre creaties maken, dan is ‘Sandbox Island’ de plek voor jou. Mocht je niet zo heel creatief zijn, dan kan je altijd nog de speeltjes van andere spelers downloaden en daarmee aan de gang gaan. Helaas bieden al deze modi te weinig vermaak om het langdurig te spelen en na een uur waren we er al weer op uitgekeken.

Iets compleet anders is ‘Stranded in Space’. Je ruimteschip komt in aanraking met een meteoriet en ontploft. Gelukkig weet je het te overleven en beland je op een onbekende planeet. Hierin is het taak om al dat ruimteafval op te pikken om je ruimteschip te herbouwen en van de planeet af te kunnen komen. Met het bergen van elke stukje ruimteafval, krijg je een nieuw bouwsteentje waarmee je diverse voertuigen kunt bouwen. Deze heb je nodig om verschillende soorten terreinen te doorkruisen. ‘Out-of-the-box’ denken wordt hierbij beloond. Ook deze modus begint helaas al snel wat eentonig en saai te worden.

Als singleplayer-game komt Trailmakers dus niet lekker uit de verf. Alleen het bouwen van je eigen creaties is erg sterk uitgewerkt. De gehele game lijkt dan ook gemaakt te zijn om lekker met je familieleden of vrienden in de online multiplayer-modus te spelen. Dan zal je best wel een paar avondjes plezier beleven aan het bouwen, racen en ontdekken.

Trailmakers is voor deze review gespeeld op de Xbox One. Het spel is verkrijgbaar voor Xbox One en pc.