Darksiders 2 Deathinitive Edition Nintendo Switch-versie
Arran Winmai
Arran Winmai

In 2012 was Darksiders 2 een uitstekende game, maar anno 2019 zijn er toch wat gebreken. Personages zijn vrij plat en tonen geen ontwikkeling in dit epische verhaal. Ook is de besturing soms wat gebrekkig. Toch is de game het spelen zeker nog wel waard.

Het einde der tijden is nakende. Dat blijkt, want de dood komt nu naar Nintendo Switch. Met zeis in hand trekt hij ten strijde in Darksiders 2 Deathinitive Edition. Maar komt het spel ook tot leven?

De Hemel en de Hel hebben al honderden jaren oorlog met elkaar, maar het zijn de levenden die hier het slachtoffer van zijn. In Darksiders kwam het einde der tijden op aarde en werd de mensheid uitgeroeid. War, een van de ruiters van de Apocalyps, kreeg hiervoor de schuld en werd ter vernietiging veroordeeld door de ‘charred council.’ In Darksiders 2 trekt zijn broer Death, overtuigd van Wars onschuld, erop uit om hem te redden. Daarvoor moet Death echter het onmogelijke doen: de mensheid herstellen.

Het verhaal van Darksiders 2 zit vol ironie. Ten eerste probeert War vrede te stichten tussen Hemel en de Hel, waarna Death een heel ras weer tot leven moet brengen. Bovendien trachten de ruiters van de Apocalyps het einde der tijden te voorkomen of ongedaan te maken. Een leuk detail dat net even iets extra’s toevoegt aan deze actievolle game. Daarnaast slaagt Darksiders 2 erin spelers mee te slepen in een magische wereld, ondanks de nogal onsympathieke hoofdrolspeler. Het voelt eigenlijk een beetje aan als de nieuwe God of War, maar de personages ontwikkelen zich een stuk minder. In zijn tijd was het verhaal in Darksiders 2 een hele stap vooruit, maar tegenwoordig voelen de personages toch wat tweedimensionaal. Gelukkig zijn de Schotse accenten van de Makers hemels om naar te luisteren.

De Deathinitive-editie poetst de graphics van de game iets op. Ook zijn de wapens die verkregen worden van monsters en schatkisten opnieuw gebalanceerd en bevat het alle DLC van de originele game. Het spel ziet er aardig uit, maar verwacht niet de pracht van vandaag de dag. Darksiders 2 is al zeven jaar oud en zelfs de remaster kwam origineel al uit in 2015. Daarentegen is het prachtig om een game die eruitziet als deze op een handheld-toestel te spelen.

Darksiders 2 Deathinitive Edition

Darksiders 2 is een actie-RPG met hack-and-slash-elementen en een vrij open wereld. Spelers kunnen Death een beetje naar eigen smaak aanpassen, maar in hoeverre dit kan valt eigenlijk wel mee. Het draait meer om de snelle en met adrenaline ingetogen actie. Dit voelt fantastisch en Death besturen geeft een gevoel van macht en kunde. Aanvallen voelen krachtig aan en ze hebben ook zeker impact op de vijanden. De eindbaasgevechten, daarentegen, zijn wat afwisselender. Ze hebben allemaal een twist gekregen en sommigen vormen echt toffe uitdagingen. Echter zijn er ook gevechten die vooral irritant zijn. Zeker als de vijand zo groot is dat je nauwelijks kan zien wat je aan het doen bent.

In een open wereld hoort natuurlijk ook verkenning. Er zijn wat naastenmissies die wat extra ervaringspunten en soms speciale wapens opleveren, maar waar het in Darksiders 2 vooral om draait is het klimmen en klauteren voor verborgen schatten en verzamelbare objecten. Death kan, zoals de prins dat ook doet in Prince of Persia, tegen muren rennen en van muur naar muur springen. Zo kan hij kisten, munten en magische stenen vinden. De verkenning voelt goed aan en het wisselt de gevechten bovendien goed af.

Helaas is de besturing niet altijd even lekker. Over het algemeen gaat het goed, maar soms is het wat onhandig. Death kan bijvoorbeeld zijdelings langs een muur rennen door schuin tegen de muur aan te lopen en dan te springen. De hoek waarin dit werkt is echter niet zo groot als je zou denken. Als gevolg zal hij dan omhoog rennen of de afgrond in springen. Omhoog rennen is alleen irritant en is gauw weer opgelost, maar de afgrond inspringen kan flink frustrerend zijn. Soms moet een heel segment opnieuw geklommen worden als resultaat. Bovendien is er soms haast, wat zorgt voor extra frustratie. Het klimmen is het leukst als spelers dit op hun dooie gemak kunnen doen.

Ook het slingeren gaat niet altijd lekker. Hiervoor moet men op ZR drukken. Maar de game registreert dit niet altijd juist, zelfs als er duidelijk ZR in beeld staat. Dan zal Death zijn pistool afschieten of niets raken met zijn klauw. In een stilstaande positie maakt dat niet zoveel uit, maar vaak gebeurt dit tijdens een sprong. Dan valt Death naar beneden, waarna spelers weer helemaal naar boven moeten klimmen. In lava vallen is gelukkig niet zo erg, maar het voelt toch stom.

Darksiders 2 Deathinitive Edition

Darksiders 2 is niet perfect. De graphics zijn een beetje verouderd, de personages hebben weinig diepgang en de besturing werkt niet altijd zoals je zou willen. Toch ontrafelt het verhaal zich in een interessante en meeslepende manier en is de actie fantastisch. Zelfs het verkennen is, naast wat problemen die her en der tevoorschijn komen, vermakelijk als het goed gaat. Al met al is de game het spelen zeker nog wel waard.

Speel Darksider 2 Deathinitive Edition vanaf morgen op Nintendo Switch.