Star Wars Pinball

Star Wars Pinball bewijst dat pinball geen verleden tijd is. Elke flipperkast zit boordevol content en het is voor Star Wars-fans een groot genot.

Pinball is zo’n fenomeen dat iedereen wel kent, maar door veel mensen stiekem ook een beetje als (helaas) vergane glorie wordt gezien. Met diezelfde gedachte begonnen wij aan Star Wars Pinball. In deze review lees je hoe Zen Studios onze mening volledig heeft doen veranderen.

We zullen je niet gaan uitleggen hoe pinball werkt en of dat leuk is of niet. In plaats daarvan gaan we ons volledig richten op hoe Star Wars Pinball bewijst dat je een bijzonder vermakelijke pinball-game kan maken in het jaar 2019.

Star Wars Pinball bevat een boel verschillende flipperkasten waarop je kan spelen. Sommige kasten stellen een hele film voor, andere draaien weer om een specifiek thema of een personage. De leek (waaronder oorspronkelijk wij) zal denken dat elke andere kast misschien een ander kleurtje of andere tekeningen heeft, maar er is zoveel meer aan de hand. Zo bevat een flipperkast van een film verschillende scènes die je vrij kan spelen, waarmee je je (heel kort door de bocht) het verhaal van een film doorloopt.

Ook zijn er bij elke flipperkast verschillende missies om te voltooien, die de kast weer wat zullen veranderen. Raak je bij eentje bijvoorbeeld vaak genoeg de bumpers, dan komen de rebellen aan bij de Death Star en kan je die weer raken voor een boel extra punten om zo je highscore te verbeteren. Bij een flipperkast die draait om de balans tussen de goede en slechte Jedi, kan zomaar het gevecht tussen Qui-Gonn Jinn en Darth Maul plaatsvinden. Om te helpen moet je dan zo vaak mogelijk proberen Darth Maul te raken, waarbij de bonuspunten weer flink kunnen oplopen.

We kunnen urenlang doorgaan over alle scènes die je vrij kan spelen en de verschillende soorten bonusmissies die je kan voltooien voor extra punten, maar je hebt er inmiddels als het goed is wel een beeld bij.

Verder is de presentatie van Star Wars Pinball gewoonweg overheerlijk voor elke Star Wars-fan. Dit is natuurlijk een makkelijk onderdeel geweest voor Zen Studios, want ze zijn er vrij in geweest om de Star Wars-muziek te gebruiken, evenals stukken uit de films en al die sciencefiction-geluiden waar we allemaal zo blij van worden. Alhoewel het dus geen lastige opgave is geweest met al dat materiaal, moet gezegd worden dat het regelmatig een glimlach op ons gezicht toverde.

Een wat ons betreft briljante toevoeging is hoe je de Nintendo Switch verticaal kan houden. Vervolgens kan je met het touchscreen nog makkelijk de flippers besturen, maar wordt de flipperkast veel realistischer weergegeven. Pinball voelt hierdoor een stuk klassieker aan en wie heeft bedacht dit een mogelijkheid te maken voor de Switch-versie, verdient een flinke promotie.

Het enige nadeel van de game is dat er een soort menu-element is waarop bepaalde speciale opdrachten worden getoond. Dit is heel erg pixelachtig gemaakt om het een echt retro-gevoel te geven, maar hierdoor is het soms ook wat lastig te lezen. Je moet echt even je focus van het flipperen halen om te kunnen volgen wat voor missie er nu weer is en dat is erg jammer.

Pinball blijft pinball en een flipperkast blijft een flipperkast. Verwacht geen wonderen van Star Wars Pinball. Zen Studios heeft ons echter wel getoond dat pinball in het jaar 2019 heel modern aan kan voelen. Dit is een geweldige bundel voor fans van Star Wars met ook maar een heel klein beetje interesse in pinball, of vice versa.

Star Wars Pinball is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De door ons besproken uitgave is alleen voor dit platform beschikbaar.