Cat Quest 2
Britt Luttik
Britt Luttik

Cat Quest 2 is een actie-rpg die zich uitstekend leent voor een gezellig co-op-avondje op de bank

Cat Quest 2 vertelt het verhaal van een eeuwigdurende oorlog tussen de katten van Felingard en de honden van Lupus Empire. De 2D open-wereld actie-rpg neemt de speler mee in een hartstochtelijke avontuur door een kleurrijke wereld die gevuld is met vijanden, personages en vooral woordgrappen over katten. In het vervolg worden we beloond met nieuwe wapens, gevarieerde dungeons en co-op gameplay. Je leest er alles over in deze review!

Cat Quest 2 is het vervolg op het eerste deel, ontwikkeld door de The Gentlebros en uitgegeven door PQube Limited. De game is nu uit op pc en zal later dit jaar ook nog uitkomen op de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Zoals de titel verklapt gaat het over een kat en hond die op avontuur gaan om als rechtmatige eigenaar de troon over te nemen en het land te bevrijden van kwaadaardige heersers. Op hun reis bezoeken ze verschillende gebieden, personages en dungeons om zo hun verloren krachten weer terug te vinden. Hoewel het een eenvoudig verhaal is, biedt het voldoende diepgang om de interesse van de speler te wekken en mee te nemen op reis. Dit wordt ondersteund door de kleurrijke gebieden die de moeite waard zijn om te verkennen. Er zijn veel verschillende interessante personages die onze protagonisten met hun reis helpen en bovenal veel kat-gerelateerde grappen maken.

Cat Quest 2

Wie het eerste deel heeft gespeeld, zal veel overeenkomsten in beide games ontdekken. Echter biedt Cat Quest 2 nu ook de optie om lokaal met twee spelers aan de slag te gaan, dankzij de aanwezigheid van twee protagonisten. Wanneer je alleen speelt zal de computer het tweede personage voor zijn rekening nemen. Wel kun je tussen beide wisselen en de uitrusting aanpassen. Samen spelen is een onderdeel waar de game zichzelf goed weet te bewijzen, want Cat Quest 2 is een heerlijk spel dat op de bank gespeeld kan worden. De besturing werkt prima met een controller en is ook eenvoudig om te leren. De game bevat voornamelijk hack-and-slash-elementen met wat eenvoudige spreuken om uit te voeren. Daarnaast is er een uitgebreid assortiment aan wapens en uitrusting om zo beter de gevechten in te gaan.

Cat Quest 2

Het prettige aan Cat Quest 2 is dat de game voldoende rpg-onderdelen bevat, maar het geheel toch luchtig weet te houden. Er zijn mogelijkheden om uitrusting te verbeteren en nieuwe te vinden door middel van quests en dungeons. Daarnaast is er vrijheid om alle hoeken van het land te ontdekken. Gelukkig worden de dungeons van tevoren aangeduid met een moeilijkheidsgraad, zodat de speler een idee heeft of hij voldoende voorbereid is. Wat we het meest kunnen waarderen aan de game zijn de prachtige en kleurrijke animaties. Ondanks dat het een 2D-wereld is, zorgen de kleurrijke gebieden, monsters en andere katten ervoor dat je je ogen uitkijkt.

De game biedt voldoende gameplay voor ongeveer tien uur, afhankelijk hoe snel je de quests voltooid. De gameplay is relatief eenvoudig en nodigt daardoor een breed publiek uit om het te spelen. Echter zullen er wat kleine minpunten zijn voor sommigen, zeker voor doorgewinterde rpg-liefhebbers. Zo ontbreekt de mogelijkheid om een moeilijkheidsgraad in te stellen en is het vrij eenvoudig om al snel een hoger level te zijn dan nodig voor de monsters. Hoewel het er grafisch allemaal erg indrukwekkend uitziet, schieten de muziek en audio hier een beetje tekort. Weliswaar zijn er voldoende muziek en geluidseffecten, maar het maakt geen behoorlijke indruk zoals de visuele effecten wel doen.

Cat Quest 2

Toch laat Cat Quest 2 een positieve indruk achter dankzij de eenvoudige gameplay en de katten die je hart veroveren. De game biedt voldoende rpg- en hack-and-slash-elementen die de gameplay interessant maken, maar weet het toch luchtig te houden. Daardoor is de game geschikt voor zowel jong als oud en ideaal voor een avondje op de bank. Dankzij eenvoudig systeem kan dit spel zowel alleen als met twee mensen gespeeld worden en biedt ondersteuning voor controller en toetsenbord. De kleurrijke omgeving is indrukwekkend en toont duidelijk de voorliefde van ontwikkelaars voor de game en voor katten.

Cat Quest 2 is nu beschikbaar voor pc en later dit jaar voor PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Voor deze review is de pc-versie gespeeld.