Doorgaan naar artikel
Britt Luttik
Britt Luttik
Redacteur
Profiel

Conclusie

The Bard's Tale IV Director's Cut is een prima RPG met klassieke turn-based gevechten, een interessant verhaal en prachtige muziek.

The Bard’s Tale is een fantasy RPG-serie die inmiddels dateert uit 1985, toen de eerste game nog onder de naam Tales of the Unknown I ging. Inmiddels zijn we flink wat jaren en een aantal games verder. The Bard’s Tale IV Director’s Cut werd onlangs uitgebracht door inXile Entertainment op PlayStation 4, Xbox One en pc. De Director’s Cut brengt een van de meest iconische RPG-series terug met een flinke reeks verbeteringen, aldus inXile. Wij lieten onszelf onderdompelen in de wereld van deze game. Onze mening lees je in deze review.

De Director’s Cut klinkt vrij chique, maar wat krijgen we nu precies allemaal? Geen volledig nieuwe game, maar wel The Bard’s Tale IV: Barrows Deep met flink wat verbeteringen. De originele game uit 2018 heeft een verbeterde gebruikersinterface, nieuwe dungeons, meer balans in de gameplay en grafische verbeteringen. Tevens is de Director’s Cut een gratis update voor diegenen die het origineel al in bezit hadden. The Bard’s Tale IV:Director’s Cut vertelt het verhaal van jonge avonturier Melody op Skara Brae. Een religieuze groep genaamd de Fatherites jaagt op verschillende groepen wezens zoals elven en dwergen die zij zien als de bron van al het kwaad. Ook Melody ontsnapt ternauwernood na een aanval van deze groep op de Adventurer’s Guild, waar iedereen wordt gearresteerd en alles wordt platgebrand. Vanaf daar start de zoektocht om Skara Brea en iedereen te redden.

Review: The Bard's Tale IV

Hoewel je start met een gedefinieerd personage, is er wel een kort moment waarin je deze nog naar wens aan kunt passen. Er zijn vier verschillende klassen om uit te kiezen en een aantal rassen die elk een passieve bonus bieden. Er zitten wat interessante opties tussen en de achtergronden van de rassen zijn vrij interessant, maar het is jammer dat de aanpassingsmogelijkheden op het gebied van uiterlijk verder wat tekortschieten. Wel heeft de game een interessant vaardigheidssysteem waar zogenoemde ability points uit quests en gevechten gebruikt kunnen worden om vaardigheden te verbeteren of ontgrendelen. De Bard’s Tale IV is dan ook niet echt te vergelijken met grote AAA-games zoals The Witcher 3, maar heeft toch wat indrukwekkende elementen als het om een RPG gaat.

De sterkere punten van de game zijn dan ook vooral in de gevechten terug te vinden, waar de de game zijn populariteit aan te danken heeft. Het is een klassieke turnbased-RPG met oogstrelende effecten wanneer verschillende vaardigheden worden losgelaten in de strijd. Iedere beurt start met een hoeveelheid punten die te besteden zijn aan je party, die de optie hebben om over het grid te bewegen of een vaardigheid te gebruiken. Doordat de punten beperkt zijn en vijanden van moeilijkheid variëren, is het belangrijk om deze punten slim te gebruiken. Daarnaast zijn er ook nog statuseffecten. Een voorbeeld is ‘burning’, waarbij een personage in brand staat en iedere beurt levenspunten verliest voor zolang de status van toepassing is.

Review: The Bard's Tale IV

The Bard’s Tale IV Director’s Cut biedt talloze gevechten, variërend van eenvoudig tot uitdagend, die je belonen met nieuwe wapens, uitrusting en geld. Voor iedereen is er voldoende uitdaging dankzij de verschillende moeilijkheidsgraden waarop de game te spelen is. Een ander aspect wat het geheel spannend houdt, is de party die je constant aan kunt passen. Tijdens je reis is het mogelijk om nieuwe personages te rekruteren om je groep te versterken. Er is een maximum hoeveelheid actieve leden die je kunt hebben in je party, maar deze kunnen wel uitgewisseld worden met reserveleden. Ook hier zit weer de uitdaging van voldoende strategie toepassen; het is namelijk belangrijk om verschillende klassen te hebben zodat je ieder gevecht aankunt. Naarmate je in de game vordert, zullen de andere personages ook verder ontwikkelen en de optie bieden om nieuwe vaardigheden te ontgrendelen. Tevens is het aan de speler om ervoor te zorgen dat de uitrusting regelmatig wordt verbeterd.

Review: The Bard's Tale IV

Naast de intensieve gevechten en enorme hoeveelheden aan quests, bevat The Bard’s Tale ook een redelijke hoeveelheid aan puzzels. Deze zijn vaak niet zo moeilijk, maar het kan een nadeel zijn voor spelers die minder fan zijn van puzzelen. Gelukkig biedt de Director’s Cut een extra optie om deze over te slaan dankzij een lied. Tijdens het spelen zal het je dan ook niet ontgaan dat muziek in deze game een belangrijke rol speelt. Dat is niet zo gek als je naar de titel kijkt: vroeger werden verhalen overgebracht via een lied van de bard. The Bard’s Tale IV Director’s Cut verdient dan ook veel complimenten voor de muziek die wordt afgespeeld.

The Bard’s Tale IV Director’s Cut is een typisch voorbeeld van een verborgen pareltje in het RPG-genre. Hoewel de serie niet te vergelijken is met grote titels, is het toch indrukwekkend om te zien wat het te beiden heeft. De game heeft een klassiek turnbased-systeem dat velen zal aanspreken dankzij de uitdagende mechanieken en prachtige effecten. Daarnaast zijn er voldoende elementen om het hart van iedere RPG-liefhebber te vullen: quests, dungeons, nieuwe uitrusting en een party die naar eigen wens ingericht kan worden. Sommige grafische effecten laten wat te wens over en wat meer aanpassingsmogelijkheden zou een extra pluspunt zijn. Desondanks maakt de game dit allemaal goed met een interessant verhaal en prachtige intromuziek.