Destiny 2: Shadowkeep

Destiny 2: Shadowkeep heeft een prima paar uur verhaal, maar dit verhaal voelt onafgemaakt en slordig aan omdat dit via extra content later nog uitgebreid moet worden. Armor 2.0 zorgt ervoor dat je je personage altijd uit kan blijven breiden en dat voelt goed. Verder heeft Destiny 2 best wat slordigheden die met Shadowkeep opgelost hadden mogen worden, maar wat niet gebeurd is. Het is een erg toffe uitbreiding voor de mensen die al fan waren, maar meer ook niet.

Destiny 2 begon erg sterk twee jaar geleden. Echter waren spelers na een paar weekjes wel weer uitgespeeld en zo ontstond er een vrij serieuze dip van ongeveer een jaar. Toen kwam Destiny 2: Forsaken en vanaf dat moment doet Destiny het beter dan ooit tevoren. Nu is het hele eerste jaar van de game helemaal gratis onder de naam ‘New Light’ en is er ook een nieuwe uitbreiding die de sterke periode van de game door moet zetten. Hoe bevalt Shadowkeep tot nu toe?

Shadowkeep speelt zich af op de maan, wat voor spelers van de eerste Destiny bekend terrein is. De maan is ditmaal echter een stuk onheilspellender dan het ooit geweest is. Een vreemd iets brengt nachtmerries tot leven, waardoor grote vijanden van eerder sterker dan ooit tevoren terug zijn gekomen.

Eigenlijk is daarmee alles over het verhaal ook wel gezegd. Je ziet helemaal in het begin Ghaul, Crota en The Fanatic terugkomen in de vorm van nachtmerries, iets dat we ook al van de trailers wisten. Vervolgens ben je een paar uur bezig om de maan te verkennen en zo een ‘Dreambane’-uitrusting te vinden. Dit geeft je een kans om deze nachtmerries te bestrijden en dat gebeurt dan ook. Je zou wellicht verwachten en hopen dat elke nachtmerrie-eindbaas zijn eigen missie zou krijgen met zijn eigen toffe omgeving en een sterke opbouw (iets dat Bungie in andere missies prima doet), maar helaas is niets minder waar. In één missie vecht je tegen alle drie de eindbazen, precies zoals ze oorspronkelijk waren en in hun oorspronkelijke setting. Na een derde van hun levensbalk te laten verdwijnen, ga je door naar de volgende. Daarna krijg je een filmpje te zien en is de campagne van Shadowkeep afgelopen: een anticlimax van jewelste.

Destiny 2: Shadowkeep zone

Met een paar uurtjes heb je het verhaal wel uitgespeeld, terwijl het nog voelt alsof het net begonnen is. Bungie zet duidelijk in op een meerjarenplan en door nieuwe content toe te voegen in de vorm van seizoenen, zal het verhaal beetje bij beetje afgemaakt worden. Het voelt echter wel alsof Bungie er hiermee zich wel erg makkelijk vanaf maakt. MMO’s als Final Fantasy XIV en World of Warcraft hebben ook een verhaal dat nog uitgediept wordt naarmate een uitbreiding vordert, maar die zorgen er tenminste wel voor dat de ervaring bij de release van een uitbreiding al voor genoegdoening zorgt.

Gelukkig komt Shadowkeep met de nodige aanpassingen van de systemen van het spel. Zo is er nu Armor 2.0, een nieuw systeem voor je uitrusting, je ‘gear’. Bepaalde statistieken van vroeger zijn weer terug, waardoor je er bijvoorbeeld voor kan zorgen dat je wat meer klappen op kan vangen of je granaat sneller herlaadt. Daarnaast kan je mods toevoegen aan elk stukje gear, wat ervoor zorgt dat je het kan finetunen voor verschillende situaties. Wil je sneller kunnen herladen met je machinegeweren, of juist met je pistool of rocket launcher? Wil je sterker zijn tegen de slappe monsters waar er honderden van zijn, of juist beter op gewassen zijn tegen grote eindbazen? Het is aan jou en Armor 2.0 zal ervoor moeten zorgen dat je niet voor elke klasse één sterkste set gear hebt, maar dat er tientallen of zelfs honderden goede mogelijkheden zijn. Het is om eerlijk te zijn nog te vroeg om te zeggen of dit op de lange termijn ook het geval zal zijn, maar onze eerste indrukken zijn positief.

Shadowkeep heeft dus duidelijk zijn sterkere en zwakkere punten, maar een uitbreiding is ook altijd een uitstekend moment om te kijken naar de staat van de rest van het spel, al helemaal nu er zoveel nieuwe spelers gekomen zijn met New Light.

De ervaring voor nieuwere spelers is een onduidelijke bende. Zelfs als je Destiny 2 al eerder hebt gespeeld en het besluit weer op te pakken met Shadowkeep, zal je regelmatig volledig verloren raken. Opeens kom je in een hub en heeft iedereen een symbooltje boven zijn hoofd waarvan je niet weet wat het betekent. Vervolgens kan je met verschillende campagnes beginnen, zonder dat je uitgelegd wordt dat er überhaupt verschillende campagnes zijn en wat ze inhouden.

Speel je het verhaal van Shadowkeep uit als iemand die niet een volledige veteraan is, dan is het ook echt even zoeken. Wat moet je nu doen? Betere gear vinden. Hoe dan? Dingen doen, maar wat voor dingen dan? Het lijkt een beetje alsof Bungie ervan uitgaat dat iedereen wel een ervaren vriend heeft die hem door alle onduidelijkheden loodst, of dat iedereen het wel leuk vindt om op internet te zoeken wat voor content wel of niet gedaan moet worden. Zo heb je bijvoorbeeld ook een absurde hoeveelheid verschillende valuta in het spel. Van verschillende upgradecomponenten tot munten die je in kan ruilen tot ‘glimmer’ (het geld). Het maakt alles op een uiterst kunstmatige manier onnodig ingewikkeld voor de wat minder ervaren speler, zonder dat het nou echt meer diepgang biedt voor de veteranen.

Destiny 2: Shadowkeep currencies

Shadowkeep was de uitgelezen kans geweest om de ervaring van Destiny 2 wat meer te stroomlijnen. Geef nieuwe spelers een duidelijk doel voor een bepaalde campagne, geef mensen wat instructies met hoe ze kunnen vorderen na het verhaal van Shadowkeep uitgespeeld te hebben en zorg dat dingen zoals het upgraden van je gear niet zo ongelooflijk omslachtig zijn.

Daarnaast heeft het spel grote problemen als het gaat om “alleen” spelen. We zetten het hier expres tussen haakjes omdat Destiny 2 uiteindelijk toch een MMO is en je dus nooit alleen zou moeten zijn. Vier dagen na de release van Shadowkeep, op een zaterdagmiddag, zouden er tienduizenden spelers online moeten zijn. Echter hebben we een uur lang vrijwel alleen gespeeld op de maan. Je wordt namelijk binnen bijvoorbeeld de maan in een lobby gegooid met twee of drie andere mensen, zonder dat er rekening mee gehouden wordt wat zij nou gaan doen. Moeten jullie dus een volledig andere kant op, dan heb je niemand meer bij je en zal er ook niemand bijkomen. Dit is een belachelijk slecht systeem voor een Massively Multiplayer Online-game en zorgt ervoor dat de game al snel erg eenzaam aanvoelt als je niet op elk moment met een vaste groep vrienden kan spelen.

Destiny 2: Shadowkeep maan, Destiny 2-seizoen

Destiny 2: Shadowkeep biedt een leuke paar uur verhaal voor de casual player en biedt met name dankzij Armor 2.0 genoeg reden om er elke week misschien nog een paar uurtjes in te stoppen. Wel heeft het verhaal een bijzonder slap einde en maakt Bungie er zich makkelijk vanaf door te beloven dat het allemaal later nog uitgebreid zal worden. De uitbreiding was verder de perfecte gelegenheid om oudere problemen op te lossen, maar daar is niets van terechtgekomen. Shadowkeep is tof voor de mensen die toch al helemaal into Destiny 2 waren, maar voor de rest is het toch wat teleurstellend.