Rain of Reflections Episode 1: Set Free
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Rain of Reflections is een sfeervol en leuk avontuur dat helaas te kort duurt en nog wat minpuntjes in de gameplay heeft.

In Rain of Reflections Episode 1: Set Free is de mensheid op een mysterieuze manier onvruchtbaar geworden. Het speelt zich af in de verre toekomst, waar in een lab experimenten worden uitgevoerd met het klonen van het laatste op natuurlijke wijze geboren kind. Wilona is een medewerker van dit lab, waar haar vader de baas is. Ze heeft medelijden met het kind en wil haar gaan redden, maar daarvoor moet ze eerst nog wel de nodige obstakels overwinnen. Wij gingen op avontuur met Wilona en komen tot een gemixt oordeel.

De game begint met een soort tutorial die door het verhaal verweven zit. Dit is fijn, aangezien je niet het gevoel hebt dat je wordt tegengehouden door de introductie. Je leert dingen onderzoeken, gesprekken houden, hacken en hoe je de turn-based-confrontaties aanpakt. Met deze kennis ga je aan de slag met de rest van het spel, wat zal bestaan uit deze vier gameplay-elementen. Alles is turn-based, dus je kunt zo snel spelen als je zelf wilt, wat zeker een pluspunt is.

Een ander groot pluspunt is de gehele sfeer en in iets mindere mate het verhaal. De grimmige toekomst met het noodlot van de mensheid die eraan lijkt te komen, is goed neergezet. Alles ziet er futuristisch uit, maar zodra je in de sloppenwijken komt wordt het ook duidelijk dat er een groot klassenverschil is en een hoop mensen hun verstand verliezen. Het blijft ook altijd maar de vraag wie er nu echt goed of slecht is, aangezien het een regering tegen een groep rebellen is.

Rain of Reflections Episode 1: Set Free

De vier gameplay-onderdelen vormen een fijne afwisseling tijdens het spelen. Het onderzoeken van objecten is vaak optioneel, dus je hebt de keuze hoeveel van de wereld je wilt ontdekken. Het hacken is leuk, maar op het einde wordt het wat eentonig. De confrontaties zijn origineel door het motivatiesysteem in plaats van normale levenspunten, maar tegen het einde aan voelen deze wel wat uitgerekt. Het is dus allemaal best leuk, maar de meeste gameplay-elementen hebben toch wel een minpuntje. De gesprekken stellen een beetje teleur, aangezien emotie soms ver te zoeken is. De voice-acting is prima gedaan, maar de gezichten van personages laten net wat te weinig emotie zien.

Het grootste nadeel van Rain of Reflections Episode 1: Set Free is de speelduur. Wij zijn er niet heel snel doorheen gegaan, maar waren toch na een ruime drie uur klaar. Dit zorgde ervoor dat de gameplay de gehele duur leuk bleef en er geen saai moment in het spel zat, maar het is wel vrij kort voor een game van twintig euro. Het voelde alsof het verhaal niet volledig tot zijn recht kwam hierdoor. Net toen we de achtergronden en motivaties van personages doorkregen, was het spel afgelopen.

Rain of Reflections Episode 1: Set Free

Rain of Reflections Episode 1: Set Free is al met al dus best een vermakelijk spel. Vooral de sfeer, de wereld en het verhaal scoren punten. Gedurende de gehele speelduur van drie tot vier uur zul je je niet vervelen door de verschillende gameplay-elementen. Helaas heeft ieder van die elementen wel een minpuntje en is de prijs eigenlijk gewoon te hoog voor de hoeveelheid gameplay die je eruit haalt.

Voor deze review speelden wij Rain of Reflections Episode 1: Set Free op pc. De game is exclusief verkrijgbaar voor pc.