Monkey King: Hero Is Back

Monkey King: Hero Is Back is leuker dan wij in eerste instantie hadden verwacht, maar dat maakt het nog geen kanshebber voor GOTY. Het tempo ligt behoorlijk laag en datzelfde is van toepassing op de moeilijkheidsgraad. Toch kun je je nog best vermaken met deze game.

De Monkey King zal bij de meeste mensen geen belletje doen rinkelen, maar in China is hij onderwerp van vele legendes en volksverhalen. Sun Wukong, zoals hij in China heet, is overigens al vaker een personage geweest in een game. Hij kwam eerder voor in Fortnite en Dota 2. Deze keer heeft de apenkoning de hoofdrol voor zichzelf opgeëist en is hij de protagonist in Monkey King: Hero is Back. Deze game is gebaseerd op de in 2015 uitgebrachte, gelijknamige film en wij hebben voor jullie uitgezocht of het de moeite waard is.

Het verhaal begint met de bevrijding van Sun Wukong. Hij zit al zo’n 500 jaar gevangen in het ijs en wordt bevrijd door Liuer, een klein jongetje die op de vlucht is voor monsters. Sun Wukong had bijzondere krachten voordat hij gevangen werd genomen, maar na zijn bevrijding kan hij deze niet meer gebruiken. Om zijn pols zit namelijk een ketting die de krachten blokkeert. Alleen door het verrichten van goede daden, zal deze ketting uiteindelijk verdwijnen.

Voor wie de film uit 2015 heeft gezien, zal het een en ander bekend in de oren klinken. De game volgt namelijk voor een groot deel de film, maar voegt daarnaast ook wat nieuwe scènes toe. Het verhaal wordt voor het grootste gedeelte verteld door middel van cutscenes en deze zien er best aardig uit. Ook passen de Engelse stemmen goed bij de personages en dat maakt het prettig om te volgen. Ook als je niet bekend bent met de film, zul je al vrij snel midden in het verhaal zitten. Dat is vooral te danken aan de grappige personages en de leuke dialogen.

Het wordt al wel vrij snel duidelijk dat Monkey King: Hero is Back niet een hele uitdagende game is, maar meer voor de ontspanning. Dat wil niet zeggen dat je het allemaal met twee vingers in de neus kunt doen, maar verwacht ook geen hele grote uitdaging. Monkey King: Hero Is Back is een actie-game met de nodige RPG-elementen. Daarnaast zul je ook met enige regelmaat je platformkunsten moeten vertonen. Het vechtsysteem is vrij eenvoudig, je hebt namelijk een lichte en een zware aanval en daarnaast kun je ook gebruikmaken van je speciale krachten. Deze zul je echter wel langzaam maar zeker vrij moeten spelen voordat je ze kunt gebruiken. Als je nieuwe krachten hebt verworven, kun je deze ook weer upgraden. Het stelt allemaal niet heel erg veel voor, maar dat hadden we ook niet verwacht van een game als deze.

Naast dat het vechten niet al te moeilijk is, is het op een gegeven moment ook wat eentonig. Er zijn namelijk veel dezelfde soort tegenstanders en je kunt ze altijd op dezelfde wijze aanpakken. Ook de verschillende eindbazen stellen niet heel veel voor, maar deze bieden gelukkig wel iets meer uitdaging. Wat misschien wel een flinke uitdaging gaat worden, is het kunnen waarderen van de vele laadtijden. Monkey King: Hero Is Back neemt je mee terug in de tijd, toen het nog normaal was dat je een laadscherm kreeg te zien bij het einde van een gebied en het binnengaan en verlaten van een gebouw. Wij dachten dat we eindelijk verlost waren van deze praktijken, maar helaas heeft HexaDrive het weer teruggebracht.

Monkey King: Hero Is Back is een vermakelijke game, maar niet enorm memorabel. Het tempo ligt behoorlijk laag en ook de moeilijkheidsgraad zal je nooit echt laten zweten. Dat maakt het spel vooral geschikt voor wat jongere spelers of gamers die gewoon wat ontspanning willen. Grafisch gezien ziet het er best aardig uit, maar verwacht niet het beste dat je deze generatie gezien hebt. De gevechten zijn niet al te moeilijk en kunnen op een gegeven moment wat eentonig worden, echt vervelend is het nooit. Datzelfde kunnen we helaas niet zeggen van de lange, vele laadtijden. Monkey King: Hero Is Back is eigenlijk leuker dan we vooraf hadden verwacht, maar het zal waarschijnlijk geen hoge ogen gooien bij de verkiezing voor Game of the Year.