Overwatch switch-versie
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Overwatch was en is nog steeds een groot succes. Het wordt massaal gespeeld en dit was voor Blizzard ook genoeg reden om de game naar de Switch te brengen. Het is natuurlijk fantastisch om Overwatch overal te kunnen spelen in de handheld-modus, maar helaas is de capaciteit van de console net wat te zwak om alles goed en soepel te laten verlopen, waar het spelplezier behoorlijk onder te lijden heeft.

Ruim drie jaar na de release van de first person-shooter van Blizzard is hij eindelijk ook uitgebracht voor de console van Nintendo. Voorheen was deze enkel speelbaar op pc, Xbox One en PlayStation 4. Of de Overwatch Switch-versie net zo goed is als op de andere platformen lees in deze review.

Voor wie Overwatch nog niet kent zullen we het concept even kort uitleggen. De game is volledig ontwikkeld voor online multiplayer. Er is dus geen verhaalmodus of iets dergelijks aanwezig. In de multiplayer zijn enkele modi beschikbaar waarin de spelers het tegen elkaar kunnen opnemen. Enkele voorbeelden hiervan zijn Payload, waarbij spelers een vrachtlading naar de andere kant van de map moet zien te krijgen of juist moet zien te voorkomen dat de vijand dit kan doen. Maar ook de welbekende Capture the Point is één van de beschikbare modi. Hierbij dienen spelers een punt over te nemen of te verdedigen.

De sleutel tot succes is het samenwerken met je team. Er zijn daarvoor ook een flink aantal personages beschikbaar in verschillende klassen zoals een tank voor verdediging, maar ook support voor de aanval. Het is hierbij van belang dat je een personage kiest wat op dat moment het beste past in het team om de overwinning binnen te slepen. Wanneer de balans niet goed is doordat er te weinig verdediging aanwezig is dan wordt het vrij lastig om het potje te kunnen winnen.

Overwatch-switch versie

Door de jaren heen is Overwatch flink wat uitgebreid met meerdere personages, maps en skins. In de Overwatch Switch-versie zijn deze gelukkig ook allemaal verwerkt, zodat er niets ontbreekt. Er zijn inmiddels maar liefst 31 speelbare personages beschikbaar; elk met hun eigen unieke wapens en vaardigheden. Zo is bijvoorbeeld Reinhardt voorzien van een groot schild en kan hij als tank fungeren om de kogels op te vangen, zodat andere spelers een punt kunnen veroveren. Dit benadrukt nog eens dat het belangrijk is om personages te kiezen die passen in de samenstelling van het team. Naast alle personages zijn ook alle skins toegevoegd die je kunt vrijspelen om vervolgens je gekozen speler er net wat anders uit te laten zien dan standaard. Het wordt daarnaast als beloningssysteem gebruikt wanneer er bepaalde doelstellingen worden behaald.

Overwatch-switch versie

Ook de nieuwste maps zijn beschikbaar en is de role queue-functionaliteit toegevoegd. Deze nieuwe feature biedt spelers de mogelijkheid om vooraf een specifieke rol te kiezen die jij het fijnste vindt spelen. In de reguliere potjes komt het regelmatig voor dat je min of meer verplicht bent een klassen te kiezen waar nog plaats voor is in het team. Vind je het helemaal niets om als tank te spelen dan ga je al met tegenzin aan het potje beginnen. De role queue zorgt ervoor dat je een specifieke rol of personage kunt kiezen en wanneer er ergens een plekje vrij is voor die rol, dat je dan direct in dat team wordt geplaatst. Dit is een slimme toevoeging en voorkomt onnodige frustraties bij de spelers.

Overwatch-switch versie

Dat de Nintendo Switch een stuk minder krachtig is dan de PlayStation 4 en Xbox One is algemeen bekend. Dit is ook duidelijk merkbaar bij het spelen van Overwatch. Het komt namelijk regelmatig voor dat er haperingen optreden waardoor het niet soepel loopt en het zelfs traag en onstabiel aanvoelt, vooral als er meerdere spelers bij elkaar staan en de actie net wat meer aanwezig is. Het is net of de Switch de drukte niet goed kan verwerken. Het is behoorlijk frustrerend, vooral omdat dit veel invloed heeft tussen doden of gedood worden.

Ook de toevoeging van de gyro-besturing biedt niet veel meerwaarde. De gyro-besturing zorgt ervoor dat je middels fysiek bewegen kunt midden in de game. Je hebt hiervoor dus niet per direct je joystick nodig. Wellicht is dit een functie die niet iedereen fijn zal vinden, maar gelukkig kan deze ook worden uitgeschakeld. Grafisch gezien ziet de Overwatch Switch-versie er prima uit. Ook in de handheld-modus ziet het er goed uit en kan je overal genieten van een lekker potje knallen. Dit zal overigens ook de voornaamste reden zijn om de game aan te schaffen voor de Switch. Ondanks de moeizame momenten die de console af en toe heeft, is het erg vermakelijk om overal een potje Overwatch te kunnen spelen.

Overwatch is gespeeld op de Nintendo Switch. De game is ook beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.