Arran Winmai
Arran Winmai
Bordspellenredactiemanager, gameredacteur

Ondanks dat er veel tijd nodig is om het spel uit te leggen en te spelen, is Peaky Blinders - Under New Management teleurstellend simpel. Dat het leukste onderdeel een minigame is wat gewoon op gokken neerkomt is toch jammer.

Van Just Games kregen wij Peaky Blinders – Under New Management om te reviewen. De Britse televisieserie Peaky Blinders is een grote hit op Netflix. Fans volgen de Londense gangsterfamilie die scheermessen in de hoeden verborgen heeft. Het bordspel is van Nederlandse bodem. Ontwikkelaar René Groen staat onder andere bekend van All You Need Is Love en de adaptatie van Candy Crush. Maar is Peaky Blinders het spelen waard?

Peaky Blinders - Under New Management

In Peaky Blinders – Under New Management representeren spelers elk een maffiagezin. Ze worstelen om controle te krijgen over Londen en Birmingham. Zo bewijzen ze wie nou de beste Britse gangster is. Hiervoor heeft het spel een hoop leuke spelonderdelen. De handlangers zijn mooi vormgegeven. Bovendien bevatten het bord en de kaarten herkenbare plaatjes uit de serie. Ook zijn er houten onderdelen die fijn zijn om vast te houden. Tenslotte maakt Peaky Blinders gebruik van een achtzijdige dobbelsteen en een zeszijdige met alternatieve kanten. Altijd leuk om eens iets anders te zien dan de standaard monopoly-dobbelsteen. De kartonnen fiches hebben helaas niet hetzelfde niveau aan finesse en er zijn 125 zwarte vierkantjes met de tekst ‘+1’ erop. Toch slaagt het spel erin dit te verbergen achter de rest van de pracht.

Het bord neemt de hele tafel in. Mocht jouw eettafel wat aan de kleine kant zijn, dan kan het goed zijn dat spelers met hun speelbord op schoot zullen zitten. Deze bordomvang oogt fenomenaal en indrukwekkend, maar het schrikt ook fans die weinig ervaring met bordspellen hebben flink af. Jammer, want het lijkt er toch op dat dat is waar Peaky Blinders op gericht is. De spelregels zijn namelijk dusdanig simpel dat iedereen kan meedoen. Dat de regels zo eenvoudig zijn, zou je echter niet zeggen als je de omvang van het spelregelboekje ziet.

Peaky Blinders – Under New Management is een worker placementspel waarin spelers aan het begin van het spel drie geheime doelen krijgen. Een daarvan zal ze bevelen bezit te nemen van een bepaald gebied. De andere twee eisen dat de speler een aantal kaarten of fiches van een soort verzamelt. Elke ronde plaatsen spelers één voor één een handlanger op het bord. Als iedereen al zijn handlangers geplaatst heeft worden deze weer teruggehaald. Dat levert dan beloningen op afhankelijk van het vakje waar het speelstuk vandaan komt. De hoeveelheid beloningen die ze ontvangen wordt bepaald door de achtzijdige dobbelsteen te rollen en dan in het tabelletje van de bijbehorende handlanger te kijken. Elke ronde speelt zich af in een ander gebied, waar andere mogelijkheden zijn. Wat een speler wil doen is dus niet altijd beschikbaar.

Er is echter een groot gebrek aan strategie. Spelers hebben eigenlijk nooit een reden om niet richting hun geheime doelen te gaan. De winnaar zal over het algemeen de persoon zijn die het beste gerold heeft. Ook hebben spelers soms pech als een tegenstander hetzelfde doel blijkt te hebben. Het resultaat is dan dat ze waarschijnlijk allebei te weinig aan hun kaarten komen. Het is wel mogelijk iemand te hinderen, maar uiteindelijk zal dat je tegenstander nauwelijks ophouden. Tenzij het gaat om het innemen van een gebied die hij nodig heeft, in welk geval het wel een verstandige zet kan zijn. Het heeft echter ook als gevolg dat die speler minstens een uur nodig heeft om dit weer recht te trekken. Dat is omdat de benodigde actie pas over vier rondes weer beschikbaar is op het bord. Dit levert weinig speelplezier, maar wel een hoop frustratie op. Tenslotte heeft Peaky Blinders, ondanks zijn simpele regels, wel veel tijd nodig om uitgelegd te worden en kan het spel flink uitlopen. De speelduur op de doos gaat er in ieder geval vanuit dat spelers niet gemeen zijn tegen elkaar.

Peaky Blinders - Under New Management

Het spel is dus niet bedoeld voor de strategen onder ons. Maar is het dan iets voor gezinnen of mensen die gewoon van de televisieserie houden? Toegegeven, wij slaagden er in onze speelsessies wel in een gezellige tijd te hebben. Echter, moesten we wel concluderen dat dit niets met het spel zelf te maken had. Ja, we moesten allemaal af en toe lachen als iemand zijn paard verbeterde met meer paardenkracht, maar we kregen niet het idee dat dit iets grappigs hoorde te zijn. Ook was het leukste moment een paardenrace-minigame waarin spelers moesten dobbelen om te zien wiens paard als eerste over de finishlijn wist te galopperen. Dat was even spannend, maar het nam maar een klein gedeelte van het spel in en het had eigenlijk ook weinig invloed op het uiteindelijke resultaat.

De link met de televisieserie was ook ver te zoeken. Peaky Blinders – Under New Management is namelijk behoorlijk abstract. Het is moeilijk in te beelden dat er een gevecht plaatsvindt waarbij wat Britten met scherpe petten naar elkaar zwaaien als het gevecht bestaat uit een dobbelsteenrol en wat fiches met minimale tekst erop. Ook hier komt de paardenrace weer het beste naar voren, wat het nog vreemder maakt dat dat nou juist zo’n klein onderdeel is. De afbeeldingen komen rechtstreeks van de buis, en die weten het gebeuren in het spel soms een beetje in context te brengen, maar niet genoeg om spelers echt te boeien.

De grootte van het bord geeft spelers algauw het verkeerde idee. Peaky Blinders – Under New Management is een bijzonder simpele worker placement waar men weinig bij na hoeft te denken. De onderdelen zijn best mooi, maar het complete gebrek aan diepgang en strategie bij een spel die toch flink wat tijd nodig heeft om uitgelegd en gespeeld te worden, zorgt toch voor een teleurstellend geheel.