Frostpunk console-versie

Frostpunk is ook op de consoles een uitstekende titel die het uiterste vraagt van je management-skills en je morele kompas behoorlijk op de proef stelt.

Ongeveer anderhalf jaar geleden verscheen Frostpunk al voor de pc. De game werd erg goed ontvangen, waarbij vooral de morele keuzes die je moest maken en de spanning die het overleven met zich meebracht. Inmiddels is Frostpunk ook uitgebracht voor de consoles en wij keken voor je of deze hier ook zo goed uit de verf komt.

In Frostpunk is de wereld in een nieuwe ijstijd gebracht na het uitbarsten van de vulkanen Krakatau en Tambora in 1886. De as van de erupties heeft het zonlicht gedimd, waardoor de hele wereld nu door een ijzingwekkende kou wordt geteisterd, wat ervoor zorgt dat de bevolking de steden ontvlucht op zoek naar een nieuwe, veilige plek om te overleven. Jouw kolonie stuit daarbij op een werkende generator die draait op steenkolen en besluit daar een poging te doen om een nieuw thuis op te bouwen.

Tijdens het spelen merk je al gauw dat het overleven in de ijstijd geen peulenschil is. Waar je in het begin nog rustig tentjes bouwt, die lekker laat verwarmen en ondertussen het verzamelen van voedsel en grondstoffen organiseert, wordt je al gauw geconfronteerd met situaties die het uiterste van jou en je volk vragen. Daar zit hem dan ook meteen de kracht van Frostpunk, want je zult behoorlijk pittige keuzes moeten maken en merken dat je nooit iedereen tevreden kunt houden.

Frostpunk

Denk daarbij aan situaties waarbij de rantsoenen slinken, maar ook het vinden van nieuwe kolen niet snel genoeg gaat. Waar je eerst nog principieel tegen kinderarbeid bent, zul je je dan bedenken dat het misschien toch wel erg nuttige krachten kunnen zijn, mits je ze op een veilige plek neerzet. Ook een 24-uurs dienst is een keuze die je niet in dank wordt afgenomen, maar noodzakelijk is om de generator draaiende te houden wanneer je bij het vallen van de nacht niet genoeg kolen hebt om deze door te komen. Zo wordt er continu het uiterste van je gevraagd en zit rusten er, zeker overdag, eigenlijk nooit in.

Het enige probleem dat we eigenlijk hadden op het keuzegebied is dat je nooit de mogelijkheid krijgt om een keuze te herzien. Kies je voor kinderarbeid dan kun je niet later in het spel, wanneer je de zaken beter op orde hebt, deze toch weer afschaffen. Aan de andere kant geeft dit juist wel weer meer gewicht aan je keuzes, omdat ze voor altijd zijn.

Terwijl je bezig bent met overleven, wordt er ook van je verwacht dat je nieuwe technieken ontwikkeld die het leven eenvoudiger maken. Ook hier is het weer van vitaal belang dat je daar de juiste balans vindt tussen comfort-zaken waar de bevolking om vraagt en hoognodige ontwikkelingen voor het vergaren van grondstoffen.

Tijdens het spelen houdt je ondertussen de twee meters onderin je scherm goed in de gaten. Deze staan voor het geloof dat de bevolking in je heeft en de tevredenheid over de situatie in je nederzetting. Alles dat je doet heeft gevolgen voor deze meters. Haal je doelen, dan neemt het geloof toe en lukt dat niet, dan zal de ontevredenheid toenemen. Daarbij zul je altijd goed moeten nadenken over wat je je bevolking belooft. Je kunt wel beloven dat je iedereen van een bed voorziet, maar dit kost weer de nodige grondstoffen die je eigenlijk nodig hebt voor het bouwen van de kolenmijn die ook heel erg nodig is. Het zal je duidelijk zijn, het leven van een leider in tijden van nood is een ontzettend ondankbare taak.

Frostpunk

Qua spelmodi kent de game een viertal uitgebreide scenario’s die je als een verhaal doorspeelt en daarnaast nog een eindeloze modus, waarbij je gewoon zo lang mogelijk moet overleven. In de scenario’s zul je voor verschillende situaties worden gesteld die je meer dan eens de kop zullen kosten. Wij vermaakten ons hiermee dan ook het best en zien de eindeloze modus dan ook vooral voor iets dat je kan gaan doen als je de scenario’s hebt gehaald.

Het belangrijkste bij de port naar de consoles is natuurlijk hoe de besturing wordt vertaald en gelukkig hebben de ontwikkelaars de juiste manier gevonden om dit te doen. Eigenlijk alle opties zijn met een paar klikken te vinden en het is makkelijk schakelen tussen de verschillende schermen. Zo zitten de belangrijkste opties onder een paar sneltoetsen, waardoor we de muis en toetsenbord-combinatie eigenlijk nergens gemist hebben.

Ook op de consoles is Frostpunk een uitstekende titel die het uiterste van je management-skills vergt. De game stelt je voor zware keuzes en uitdagingen en blijft eigenlijk elk moment spannend. Ook de controls zijn op een uitstekende manier aangepast voor de nieuwe platformen, waardoor dit ook voor eigenaren van een PlayStation 4 of Xbox One een niet te missen titel is.

Wij speelden Frostpunk op de PlayStation 4. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox One en pc.