We Were Here Together
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

We Were Here Together is een toffe toevoeging aan de serie. De graphics zijn verbeterd en de puzzels blijven leuk en uitdagend. Helaas laat het verhaal wel ten wensen over.

Het Nederlandse Total Mayhem Games heeft met hun We Were Here-series de harten van vele puzzelliefhebbers veroverd. In deze games is het de bedoeling samen met iemand anders puzzels op te lossen. Dit doe je vaak door twee verschillende kanten op te gaan, waardoor verbaal communiceren erg belangrijk is, aangezien je niet kunt zien wat de ander ziet. We Were Here Together is het nieuwste deel in de serie en wij hebben gekeken of dit nieuwe deel net zo leuk is als de vorigen.

De graphics zijn duidelijk iets waaraan de ontwikkelaars aandacht hebben besteed. Alles ziet er leuk en een beetje cartoony uit, maar wel met een duistere sfeer erbij. De muziek draagt ook bij aan deze sfeer door rustige maar mysterieuze deuntjes. Er zijn een paar aparte omgevingen om te verkennen, maar het is bijna altijd gebaseerd op drie standaard omgevingen zoals bijvoorbeeld het sneeuwlandschap.

Zodra je begint, start het puzzelen al. Jij en degene waarmee je speelt worden wakker en kunnen alleen communiceren door middel van een walkie-talkie. Hierdoor kun je nooit tegelijk praten en zul je goed moeten afstemmen wie wanneer praat. Dit is een prachtig gameplay-element aangezien het op een simpele manier een flinke moeilijkheid toevoegt aan de puzzels.

Deze puzzels zijn het belangrijkste deel van de gameplay van We Were Here Together. Je zult alleen maar naar het volgende gebied komen door een of meerdere puzzels op te lossen. Deze zijn bijna allemaal erg tof en origineel en je zult er erg goed bij na moeten denken. De meesten zijn namelijk vrij lastig, maar nooit onmogelijk. De goede communicatie die benodigd is komt hier regelmatig om de hoek kijken, aangezien jij en je partner bijna altijd op andere plekken een deel van de puzzel moeten oplossen. Je kunt de game dan ook het beste met een vriend of vriendin spelen, aangezien je van vreemden niet weet hoe goed ze kunnen communiceren.

Het grootste en ook ongeveer enigste nadeel van We Were Here Together is het verhaal. Door de mysterieuze sfeer en trailers denk je al snel dat er zich duistere dingen voordoen. Je krijgt hier soms ook hints van te zien, maar het verhaal komt nooit echt op gang. Zelfs tegen het einde aan als alles samen moet komen, gebeurt dit niet. Je zult dan alleen wat stukken lore verzameld hebben die je met veel vragen achterlaten.

We Were Here Together is wederom een toffe puzzelgame net als zijn voorgangers. Bijna alle puzzels zijn leuk, origineel en uitdagend zonder ooit onmogelijk te zijn. De originele manier van communiceren en hoe de puzzels hieromheen gebouwd zijn, voegt nog wat extra’s toe aan de puzzels. Grafisch ziet het er allemaal prima uit en de mysterieuze sfeer wordt goed neergezet. Alleen over het verhaal zijn we niet te spreken, aangezien het veelal afwezig of onduidelijk is.

Voor deze review speelden we We Were Here Together op pc. Het spel is exclusief voor pc verkrijgbaar.