Planescape: Torment and Icewind Dale & Baldur’s Gate and Baldur’s Gate II Enhanced Editions

Beide bundels bieden enorm veel content en bevatten een paar van de beste RPG's ooit gemaakt. Het nieuwe besturingsschema moderniseert de ervaring enorm en is een van de beste features die mogelijk geïntroduceerd had kunnen worden. Verder zijn het vrij simpele en kale ports, wat de dure prijs wat jammer maakt.

Afgelopen maand is een hele mond vol verschenen voor de Nintendo Switch. Het gaat om de Planescape: Torment and Icewind Dale Enhanced Editions en de Baldur’s Gate and Baldur’s Gate II Enhanced Editions. Technisch gezien zijn dit twee losse bundels, maar het gaat om een gelijktijdige release van vrijwel gelijkwaardige ports, dus we zullen ze samen bespreken.

Deze twee bundels brengen een paar van de meest iconische RPG’s aller tijden voor het eerst naar de consoles. In 2001 had je weliswaar Baldur’s Gate: Dark Alliance voor de PlayStation 2, Xbox en GameCube, maar dat was een spin-off met hack-and-slash-gameplay en telt wat ons betreft dus niet mee. Veel van de oudgedienden zullen misschien steevast blijven beweren dat deze RPG’s alleen met muis en toetsenbord gespeeld moeten worden, maar we kunnen je vertellen dat de besturing op consoles best meevalt en misschien zelfs wel beter is dankzij een slimme feature.

De besturing is uitermate prettig. Als je eenmaal aan alles gewend bent, is de manier van spelen strak en bijzonder intuïtief. Dat het moet wennen, is echter toch een belangrijk punt. Bijna elke kleine handeling vereist wel dat je een menu ingaat en/of er een knoppencombinatie aan vooraf gaat. Dit voelt in het begin heel arbitrair en omslachtig, maar went zoals eerder gezegd wel degelijk.

Verreweg de beste toevoeging van de hele port is dat je simpelweg kan lopen met je linkerstick en niet met een soort muis op alles moet gaan klikken om iedereen ergens heen te sturen. Hierdoor voelt de besturing bijna als die van een moderne RPG en niet als die van een twintig jaar oude pc-titel. Na de nodige uurtjes hiermee gespeeld te hebben, kwamen we tot de conclusie dat we dit misschien nog wel fijner vinden dan het spelen met een muis en toetsenbord.

Maar toch, Baldur’s Gate, Baldur’s Gate II, Planescape: Torment en Icewind Dale zijn allemaal erg oude games van zo’n twintig jaar geleden. Dit is wel iets waar je rekening mee moet houden: met name de eerste Baldur’s Gate heeft de tand des tijds wat minder goed doorstaan dan zijn opvolger. Dit komt met name door een flinke leercurve, maar Baldur’s Gate II is vooral nog een echte aanrader. De games zien er allemaal ook gewoon oud en vaag uit. Op de handheld-modus van de Switch valt dit gelukkig een stuk minder op dan wanneer je op een grote tv speelt, dus de handheld-modus is dan ook wat we aanraden. Verwacht dus vooral, ondanks de titel Enhanced Edition, niet dat alles er uitziet alsof het uit dit decennium had kunnen komen. De ports zijn vrij kaal, op die ene geniale besturingsfeature na.

Het zijn RPG’s om je volledig in te verliezen. Al bij het maken van ons eerste personage waren we weer volledig in de ban van de spelwereld en voelde elke dialoog en elk gevecht alsof het van levensbelang was. Het zijn avonturen om honderden uren in te steken en dan een tijdje later nog een keer helemaal door te spelen met andere ideeën en andere personages. Baldur’s Gate heeft van BioWare een titaan in de gamesindustrie gemaakt en alhoewel Planescape: Torment toentertijd dat succes niet had, is het toch (geheel terecht) tot een cultklassieker uitgegroeid.

Planescape: Torment Switch

Als je slechts een van deze bundels wilt halen, wat we gezien de absurde prijs van €49,99 per bundel zeker kunnen begrijpen, dan zouden we Baldur’s Gate aanraden. Planescape: Torment is echter ook een aanrader als je minder interesse hebt in gevechten en meer een duister en absurd verhaal met ongekend veel dialogen wilt ervaren. De Baldur’s Gate and Baldur’s Gate II Enhanced Editions zijn veel traditionelere RPG’s in fantasy-settings en met veel meer combat dan Planescape. Mocht je aan de eerste beginnen en niet zo goed uit de voeten komen, geef dan zeker het tweede deel nog een kans. Zelfs vandaag de dag wordt het door velen nog gezien (en daar zijn wij het mee eens) als de beste traditionele RPG ooit gemaakt. De prijs gooit wel wat roet in het eten, want omgerekend betaal je €25,- per game, wat voor zulke ongelooflijke oude spellen waar nou ook weer niet zoveel aan veranderd is, wel wat overdreven duur is.

Beide bundels zijn voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De bundels zijn ook beschikbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One.