Disney Classic Games – Aladdin and The Lion King

Met Aladdin and The Lion King haal je de ultieme collectie in huis voor beide spellen. Je krijgt praktische elke versie van de games tot je beschikking en daarnaast flink wat bonusmateriaal. Perfect voor verzamelaars en platformliefhebbers.

De jaren 90 waren een waar paradijs voor liefhebbers van platformers. Zowel de consoles als de pc’s van destijds werden overladen met een constante stroom van games in dit genre. Iedereen kent natuurlijk Super Mario World en Sonic the Hedgehog, maar ook Disney droeg haar steentje bij. Twee van de bestgewaardeerde games van Disney zijn nu gebundeld in Disney Classic Games – Aladdin and the Lion King, samen met een heleboel extra’s. Is dit het ultieme pakket voor wie nog met weemoed terugdenkt aan die goede oude platform-tijd?

Het eerste waar je natuurlijk naar kijkt, zijn de twee games. Door middel van een simpel keuzemenu selecteer je een van beide en kom je in het menu waar je kunt kiezen tussen het spelen en de extra’s. Het is tof om te zien dat Disney echt rekening heeft gehouden met de verzamelaar, want van beide games zijn meerdere versies beschikbaar. Zo zien we bij Aladdin de Sega Mega Drive-editie, maar ook een Final Cut-versie en een nooit eerder uitgegeven demo. Daarnaast zitten er als bonusje ook de Game Boy- en Game Boy Color-versies bij. Bij The Lion King is dit exact hetzelfde, maar dan is er in plaats van de Final Cut, de Super Nintendo-versie meegeleverd.

Vaak wordt gezegd dat games van tegenwoordig erg makkelijk zijn en zowel Aladdin als The Lion King zijn daarvan het levende bewijs. De spellen zijn allebei behoorlijk pittig en het duurt echt wel even voor je de smaak te pakken hebt. Gelukkig hebben de ontwikkelaars rekening gehouden met onze moderne gamezieltjes en hebben ze wat hulpmiddelen toegevoegd. Zo is er de terugspoelfunctie voor wanneer je een sprong hebt gemist of per ongeluk het loodje hebt gelegd. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om toe te kijken hoe een ander het spel voor je speelt. Je kunt daarbij doorspoelen naar bepaalde levels en wanneer je besluit dat je zelf verder wilt spelen, is dat met een druk op de knop geregeld. Heel tof gedaan. Het enige dat we eigenlijk missen, is de mogelijkheid om vooraf een level uit te zoeken.

Tijdens het spelen krijg je ook verschillende instellingen tot je beschikking. Als je wel eens een emulator hebt gebruikt, dan komt het je ongetwijfeld bekend voor. Je kunt op die manier het gebruik van bepaalde monitoren simuleren, maar ook het beeld oprekken tot een volledige 16:9-beeldverhouding. In de praktijk hebben we elke optie een keer geprobeerd, maar zijn we altijd weer snel teruggekeerd naar de standaardinstellingen.

Voor beide spellen is ook de nodige bonus-content toegevoegd. Zo zien we een aantal filmpjes over de ontwikkeling en is er ook ruimte gemaakt voor het nodige artwork van zowel de films als de bijbehorende games. Tot slot kun je ook nog de soundtrack van de games beluisteren. Erg leuk om eens doorheen te snuffelen.

Disney Classic Games – Aladdin and The Lion King is de ultieme ode aan twee geweldige platformers. Als verzamelaar krijg je praktisch alle versies van beiden en kom je daarnaast wat te weten over het ontwikkelproces achter de spellen. Van een simpele cash-grab is hier dan ook absoluut geen sprake!

Wij speelden Disney Classic Games – Aladdin and The Lion King op de PlayStation 4. De collectie is ook verkrijgbaar voor de Xbox One en Nintendo Switch.