Doorgaan naar artikel
Review-in-progress: Need for Speed Heat
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Need for Speed Heat ziet er op het eerste gezicht prima uit, maar de besturing is minder fijn dan we hadden gehoopt. We zullen er nog wat tijd in moeten stoppen om echt tot een definitief oordeel te komen.

De Need for Speed-franchise bestaat inmiddels al 25 jaar en dus is het tijd voor iets bijzonders. De afgelopen jaren waren de verschillende Need for Speed-games niet heel erg bijzonder, maar het lijkt erop dat daar dit jaar met Need for Speed Heat verandering in gaat komen. Wij mochten al voor de release aan de slag met de game, maar het was echt maar een paar dagen eerder. Daarom hebben wij nog niet genoeg uren in het spel kunnen stoppen om met een echt oordeel te komen, maar wel genoeg om onze voorlopige mening te kunnen geven.

Need for Speed Heat is een racegame die zich afspeelt in de open wereld van Palm City, wat heel erg doet denken aan Miami. Het vorige deel had een dag- en nachtcyclus, maar dat heeft de studio deze keer aangepast; je kunt namelijk zelf wisselen tussen dag en nacht. Overdag kun je rustig deelnemen aan verschillende races en op die manier nieuwe auto’s of upgrades aanschaffen. De politie is overdag ook wel aanwezig in Palm City, maar echt heel erg last heb je er niet van. Dat wordt wel anders op het moment dat je overgaat naar de nacht. De politie is in het donker een stuk agressiever en zal er alles aan doen om je het leven zo moeilijk mogelijk te maken. Ook dan zul je moeten deelnemen aan races, maar ditmaal doe je het allemaal voor je reputatie. Hoe hoger je reputatie, hoe beter de politie zijn best gaat doen om je te pakken. Je zult dus wel moeten proberen om op tijd weer je bij een safe house te zijn, anders raak je alles kwijt.

Need for Speed Heat bevat een verhaalmodus, wat wel zo leuk is als je alleen speelt. Door middel van verschillende filmpjes word je in de wereld van Heat getrokken en dat is op zich prima gedaan. De filmpjes liepen overigens niet helemaal soepel, maar het was ook weer niet enorm storend. We hebben nog niet genoeg van het verhaal meegekregen om echt te zeggen of het goed of slecht is, maar het zal waarschijnlijk geen diep, emotioneel verhaal worden.

Racegames draaien uiteindelijk eigenlijk maar om één ding, racen. We moeten heel eerlijk bekennen dat het niet gelijk erg natuurlijk aanvoelt. Het grootste probleem zit in de manier waarop je door de bochten drift. Je zult hiervoor het gas kort los moeten laten en vervolgens weer indrukken terwijl je een kant opstuurt. Dit is even wennen, maar op een gegeven moment krijg je het wel onder de knie. Er zit echter wel een enorm nadeel aan deze manier van driften. Wanneer je eerst een fikse bocht naar links moet maken en dan weer naar rechts, haal je al snel even je vinger van het gas en probeer je soms nog een beetje bij te sturen. Hierdoor zul je met enige regelmaat in een soort slip raken en is het lastig om de bocht naar rechts nog te maken. Het was niet iets waar we makkelijk aan hebben kunnen wennen en helaas hebben we niet kunnen vinden of deze mogelijkheid ook aan te passen is. Het is eigenlijk heel vreemd dat dit erin zit, want door het aantrekken van de handrem bereik je precies hetzelfde, maar dan zonder nadelige gevolgen.

We hebben nog te weinig kunnen spelen om echt een oordeel te kunnen vormen, maar de besturing lijkt wel een probleem te gaan vormen. Dat is jammer, want het spel ziet er voor de rest prima uit en vooral de nacht doet ons weer denken aan Need for Speed Underground. De komende dagen zullen wij nog flink wat tijd gaan doorbrengen in Palm City en hopen we zo snel mogelijk met een conclusie te komen.