The Outer Worlds
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

The Outer Worlds is door de fantastische verhaalvertelling, gevarieerde gameplay en mooie omgevingen de nieuwe standaard wat betreft adventure-RPG's.

The Outer Worlds is vanaf 23 oktober ook verkrijgbaar op Steam.

Met Fallout New Vegas heeft Obisidan al laten zien dat ze een erg goede adventure-RPG kunnen maken. Nadat Bethesda vele fans teleurgesteld heeft met Fallout 76, werd The Outer Worlds van Obisidian gezien als de kans om de adventure-RPG-koning van zijn troon te stoten. Na lang wachten, is het spel eindelijk uit en wij zijn er uitgebreid mee aan de slag gegaan en we moeten zeggen: de troon is keihard overgenomen.

Het verhaal begint vrij simpel: je bent een kolonist op een schip vol lotgenoten die in cryoslaap worden gehouden. Na technische problemen heeft de Halcyon-kolonie jullie in de steek gelaten en laat jullie eindeloos ronddwalen in de ruimte. Op een gegeven moment word je wakker gemaakt door een professor, wiens doel het is een manier te vinden om alle kolonisten te laten ontwaken en zo de wereld te verbeteren. Hier moet natuurlijk nog flink wat voor gebeuren en het is aan jou om de wereld in te trekken en dit mogelijk te maken. Dit avontuur brengt je langs vele planeten, personages en avonturen.

Wat eigenlijk direct opvalt, is de kwaliteit van de dialogen en de goede voice-acting daarbij. In gesprekken heb je de keuze om te reageren zoals jij wilt en dit heeft soms echt consequenties wat iedere dialoog-keuze extra spannend maakt. Daarnaast is alles onwijs goed geschreven en ingesproken. De emotie druipt er vanaf en soms werden we meegesleept in de meest simpele gesprekken. Deze onwijs goede verhaalvertelling is door het gehele spel consequent en is waarschijnlijk het beste aspect van The Outer Worlds. Vaak zul je missies ook kunnen beïnvloeden met je keuzes, waardoor je sommige zelfs geweldloos kunt afhandelen.

the outer worlds

Deze missies zijn niet heel erg gevarieerd, maar door de verhalen die erbij horen wel enorm goed. Het zal vaak zijn dat je naar een locatie moet afreizen om daar iets te zoeken of vijanden te verslaan om vervolgens weer terug te keren naar degene die je de missie gaf. Deze locaties zijn wel heerlijk gevarieerd met verschillende vijanden, sferen en omgevingen. Zo heb je donkere industriële gebieden, maar ook plantrijke plekken. Al deze omgevingen zien er prachtig uit met een helder kleurenpalet en vaak een vrolijke sfeer met een wat duistere ondertoon. Dit komt door de grote corporatie die eigenlijk de hele kolonie beheerd. Je kunt hen zien als de slechteriken, maar je kunt ook vaak hun kant kiezen.

De gameplay bestaat naast dialogen vooral uit verkennen en vechten. Dit vechten kun je opdelen in twee delen: schieten en slaan. Beiden werken prima en er is er niet een beter dan de andere, maar een combinatie van beiden is volgens ons de leukste manier om te spelen. Vanaf een afstandje de eerste schade toebrengen met je geweren om vervolgens de laatste harde klap uit te delen met een grote hamer voelt heerlijk. Er is een grote verscheidenheid aan wapens en uitrustingen in The Outer Worlds te vinden, die de gevechten de gehele spelduur leuk maken. Met modificaties kun je deze nog verder aanpassen om nog meer variatie te krijgen. Als laatste zijn er nog vele verschillende vijanden. Genoeg om je lange tijd bezig te houden dus.

the outer worlds

Het verkennen tussen de gevechten door, is ook leuk. Doordat overal voorwerpen te vinden zijn, word je gemotiveerd in ieder hoekje te kijken. Hacken en sloten openen is een kwestie van een vaardigheid hebben die hoog genoeg is en bepaalde voorwerpen bezitten. Dit in plaats van een minigame die na een paar keer niet meer leuk is zoals we vaak zien in adventure-RPG’s. Dit is een fijne afwisseling en houdt het tempo er ook lekker in. Naast deze vaardigheden heb je er nog meer zoals praten, vechten, sluipen en nog flink wat die je kunt verbeteren door vaardigheidspunten te verzamelen. Daarnaast zijn er nog speciale bonussen waarmee je je personage nog meer naar je eigen smaak kunt aanpassen.

We zijn dus erg te spreken over The Outer Worlds. Een laatste positief puntje dat we willen benadrukken, zijn de companions. Dit zijn personages die je kunt aannemen om op je ruimteschip te werken waarvan je er twee kunt meenemen op je avonturen buiten je schip. Zij maken de gevechten een stuk aangenamer doordat ze je helpen met vijanden afmaken, maar hebben nog een groter pluspunt. Ze hebben namelijk allemaal hun eigen verhaal en karakter en geven je persoonlijke missies waarmee je ze nog beter leert kennen. Dit levert een echte band met je companions op. Als we toch een klein negatief puntje moeten noemen, is dat het eventjes duurt voordat alles echt op gang komt. De introductie lijkt vrij lang te duren, maar als je daar eenmaal voorbij bent, is het puur genieten.

the outer worlds

The Outer Worlds is dé nieuwe standaard voor adventure-RPG’s. Waar voorheen grote ontwikkelstudio’s zoals Bethesda en Bioware hier bekend om stonden, heeft Obsidian nu echt de troon overgenomen. Nog nooit zijn we zo meegesleept in niet één, maar bijna eindeloos veel verhalen. De wereld ziet er fantastisch uit en de gameplay gaat eigenlijk nooit vervelen. Wij hebben uitgebreid de tijd genomen om het spel te spelen, maar het voelt alsof er nog veel meer te ontdekken valt. Voor ons is The Outer Worlds absoluut een kandidaat om op de valreep nog game of the year te worden.

Voor deze review speelden wij The Outer Worlds op pc. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Tevens zal het spel in 2020 ook uitkomen voor Nintendo Switch.