Bubble Bobble 4 Friends
Arran Winmai
Arran Winmai

Bubble Bobble 4 Friends is misschien niet de beste platform-game op Nintendo Switch, maar het vrolijke sfeertje en de aangename gameplay maken het toch een plezierig spel. De retro-arcade graphics in Arcade-modus zijn misschien wel leuker dan die van het hoofdspel zelf. Helaas doet het spel echter niet genoeg bijzonders om te blijven hangen.

Binnenkort mogen Nintendo-fans als vrolijke hagedissen bellen schieten naar vijandige legoblokken in Bubble Bobble 4 Friends. Is de game net zo aangenaam als zeepbellen blazen, of helaas net zo spannend als… nou ja, zeepbellen blazen? Lees daarvoor gauw verder.

In Bubble Bobble 4 Friends zijn spelers speelgoedhagedissen die tot leven zijn gebracht. Zij moeten dan hun weg banen door platforms en vijanden uitschakelen. Hiervoor hebben ze een heel belangrijk wapen: zeepbellen. De hagedisjes kunnen deze blazen en op verschillende manieren gebruiken. Ze kunnen erop springen en als platform gebruiken, maar het is ook mogelijk een vijand in een zeepbel te vangen. Als die bel dan kapot wordt geprikt, zal de vijand uitgeschakeld zijn. Wacht je echter te lang, dan knapt de bel en ontsnapt de gevangene, waarna hij extra chagrijnig zal zijn. Toch kan het verstandig zijn even te wachten voor je een bel kapot prikt, omdat je bonuspunten verdient door veel vijanden in een keer te verslaan.

Spelen met zeepbellen is leuk op meerdere niveaus. Er zijn zichtbare luchtstromen die de bellen zullen volgen. Daar kunnen spelers slim gebruik van maken, wat zorgt voor aardig wat speelplezier. Ook zijn de geluidjes als ze uit elkaar knappen erg aangenaam. Tenslotte is het net even iets anders dan op een vijand springen, zoals dat gaat in Mario-games, of op ze slaan of schieten zoals in veel andere spellen. Bubble Bobble 4 Friends is daarom een leuke afwisseling voor mensen die wel vaker platformspellen spelen.

Het nadeel is wel dat Bubble Bobble een beetje wedt op één paard. Het is een leuke afwisseling ten opzichte van andere spellen, maar in Bubble Bobble zelf is het toch steeds weer hetzelfde liedje. Dat gaat na een tijdje wel vervelen. De Mario-spellen compenseren daarvoor met uitstekend ontworpen levels. In Bubble Bobble zijn de levels verre van slecht, maar ze hebben toch niet het genie van de besnorde loodgieter overgenomen. Als resultaat slaagt Bubble Bobble 4 Friends er niet zo goed in spelers voor een langere tijd vast te houden.

Wat dan wel weer leuk is, is het spel spelen met vrienden. Maximaal vier spelers kunnen samen bellen blazen in een aangenaam chaotische, coöperatieve ervaring. De levels zijn klein en de deelnemers zullen elkaar helpen, maar vooral ook in de weg lopen, wat de hele woonkamerbank aan het lachen zal brengen. Bovendien kan iedereen voor een level begint verschillende items selecteren, waardoor hun bubbels net iets anders werken. Het is duidelijk dat multiplayer de voornaamste manier is om dit spel te spelen. Dat komt natuurlijk niet als een verrassing, gezien de titel van de game.

De vreugde spat van Bubble Bobble 4 Friends af. Het speelt zich af in de kamer van een kind, vol speelgoed dat her en der een troep vormt. Maar op een goede, misschien zelfs nostalgische manier. Tenzij jij de volwassene bent die de troep steeds op moet ruimen natuurlijk. De hagedisjes die bestuurd worden door de spelers, maar ook de vijanden die tijdens het spel tegen het lijf worden gelopen, weten allemaal een glimlach op ons gezicht te toveren. Wel is de vormgeving wat aan de simplistische kant, met 3D modellen die schattig zijn, maar ook een beetje generiek aanvoelen. Legoblokken met boze ogen en vrolijke hagedisjes zijn niet dingen die we nergens anders te zien krijgen.

Dit nostalgische komt nog verder terug in de Arcade-modus, waarin fans terug kunnen naar de 8-bit-roots van de gameserie. De visuele stijl, maar ook de geluidjes sturen ons terug naar onze jeugd, of dat nou specifiek iets te maken heeft met Bubble Bobble, of oude games in het algemeen.  De Arcade-modus ziet er eigenlijk leuker uit dan het hoofdspel zelf. Ook zijn er minder levels aan elkaar gelinkt, waardoor het gemakkelijk is om in en uit een potje te gaan. Uitstekend voor als je gezellig op de bank wilt gamen met wat vrienden.

Bubble Bobble 4 Friends is een leuke platform-game die de nodige afwisseling biedt van andere spellen in het genre. Ook is het erg vermakelijk om met wat vrienden te spelen. Daarentegen wordt het na een tijdje wel een beetje eenzijdig en zijn de vrolijke modellen in het spel wat generiek. Gelukkig is er ook de arcade-modus, die aardig wat nostalgie op weet te wekken in wat meer ervaren gamefans.

Speel Bubble Bobble 4 Friends vanaf 19 november, exclusief op Nintendo Switch.