Age of Empires II: Definitive Edition

Age of Empires II: Definitive Edition is dankzij een prima grafische update en met name geweldige toevoegingen meer dan het geld waard en zorgt ervoor dat deze RTS-klassieker weer een tijdje mee kan.

Age of Empires II is zonder twijfel een van de grootste pc-klassiekers. Bijna iedereen die in 1999 een pc had en graag spellen speelde, had de game wel geïnstalleerd staan. Age of Empires II: Definitive Edition moet die goede oude tijd naar het heden brengen. Of dat gelukt is, lees je in onze review.

De Definitive Edition van Age of Empires II voelt meteen als het weerzien van een oude vriend. Of het nou gaat om het geluidje dat speelt wanneer je een soldaat traint of wanneer een monnik een vijand over laat lopen, of om de manier hoe gebouwen eruitzien. Wel valt meteen iets op: het spel voelt veel beter aan. Bij oude (strategie-)spellen is de muis vaak slecht en slordig. Het selecteren van dingen voelt wat trager, is wat minder nauwkeurig, ga zo maar door. Dit is bij deze heruitgave gelukkig helemaal niet het geval. Het voelt heerlijk modern om van troepen te wisselen; qua dat aspect doet het niet onder voor een Starcraft II.

Het nieuwe grafische sausje mag er ook wezen. Microsoft lijkt er vooral mee op te willen scheppen dat je het spel nu in 4K-resolutie zal kunnen spelen, maar doet het haar team mee tekort. De gehele nieuwe stijl is, ook met mindere resoluties, een wereld van verschil. Maak je geen zorgen: het heeft nog steeds hetzelfde gevoel als de game van twintig jaar geleden, maar het is gewoon stukken mooier. Met name omgevingen en gebouwen komen hiermee veel beter tot hun recht. Jungle-achtige gebieden geven echt het gevoel van een jungle, terwijl het vroeger misschien meer een graslandschap leek met een paar exotische bomen erop geplakt. Ook de gebouwen, die per bevolking kunnen verschillen, komen meer tot hun recht. De gebouwen van de Azteken zien er bijvoorbeeld veel unieker uit dan ooit tevoren.

Age of Empires II: Definitive Edition Aztecs

Qua content is er een nieuwe campagne, mocht er iemand op deze aardbodem zijn die niet al genoeg heeft aan de bizar grote hoeveelheid singleplayer-missies die het spel rijk is. Daarnaast zijn er vier nieuwe beschavingen die het totaal nu op 35 brengen.

Er zijn daarnaast een boel Quality of Life-veranderingen, kleine dingen die de speelervaring wat soepeler maken. Je hebt nu de optie om je boerderijen automatisch opnieuw te laten bouwen als ze op zijn, een plek om te zien wat voor soldaten getraind worden en de optie om met shift een eenheid meerdere opdrachten te geven die achter elkaar uit gevoerd moeten worden, om maar wat te noemen.

De beste toevoeging is wat ons betreft echter ‘The Art of War’. Dit zijn een reeks uitdagingen die je belangrijke principes van het spel leren. Denk dan niet aan een tutorial die je vertelt hoe alles werkt, maar meer een training om een paar sterke strategieën onder de knie te krijgen. Zo bestaat de eerste uitdaging uit het verkrijgen van 21 dorpelingen, 500 voedsel en het bouwen van een molen en een houthakkerskamp om vervolgens het volgende tijdperk in te luiden. Doe je dit binnen acht minuten, dan krijg je de gouden medaille. Anders heb je natuurlijk ook nog zilver of brons. Deze uitdagingen gaan gepaard met een introductiefilmpje die je de strategie uitleggen. Ook krijg je een bondgenoot op de map. Die helpt je niet, maar voert de strategie wel perfect uit zodat je even kan spieken als je die gouden medaille maar niet haalt. The Art of War is een perfecte toevoeging voor de mensen die zich toch een beetje verdwaald voelen en zich afvragen hoe een goed potje Age of Empires II er nou eigenlijk uit hoort te zien.

Age of Empires 2: Definitive Edition The Art of War

Het zijn extra’s als deze die ervoor zorgen dat Age of Empires II: Definitive Edition niet simpelweg een oud spel met wat betere belichting is, zoals we zo vaak zien. Voor een prijs van €19,99 is dit een geweldige deal. Quality of Life-veranderingen, een mooie grafische update, een nieuwe soundtrack en de slimme The Art of War-modus zorgen ervoor dat deze klassieker weer even met de tijd mee kan.

Age of Empires II: Definitive Edition is voor deze review gespeeld op de pc. De game is exclusief op pc beschikbaar.