Xbox Elite Series 2 Controller

De Xbox Elite Series 2 Controller is de beste controller die er op dit moment te krijgen is. De aanpassingsmogelijkheden zijn enorm uitgebreid en innovatief. Daarnaast ziet het apparaat er ook erg mooi uit en ligt het heerlijk in de hand. De prijs is wel wat aan de hoge kant, maar dat is het wel waard.

Deze generatie was overduidelijk voor Sony als het gaat om exclusieve games. Gaan we puur kijken naar hardware, dan kunnen we niet ontkennen dat Microsoft het toch iets beter voor elkaar had. De Xbox One X is de meest krachtige console, maar dat verschil is niet zo heel groot ten opzichte van de PlayStation 4 Pro. Wanneer we controllers gaan vergelijken, is het verschil enorm en al helemaal met de speciale Elite-versie van Microsoft. Inmiddels is de tweede versie te koop en wij mochten aan de slag met de Xbox Elite Series 2 Controller en zochten voor jullie uit of hij de moeite waard is.

We kunnen er heel lang omheen gaan draaien, maar de Xbox Elite Series 2 is misschien wel de perfecte controller. Het apparaat ligt enorm lekker in de hand. Hij is zwaarder dan de standaard Xbox One-controller en persoonlijk vinden wij dat wel erg fijn. Je kunt makkelijk bij alle knoppen en niks zit in de weg. Zo op het eerste gezicht lijkt de Xbox Elite Series 2 ook enorm veel op de standaard-controller, maar het is zoveel meer. Het mooie is namelijk dat je alles zo kunt aanpassen, dat het perfect aansluit op jouw behoeften. Wil je een andere D-pad? Geen probleem! Heb je liever een joystick met een bol oppervlak? Dan doe je dat toch gewoon. Alles werkt met magneetjes, dus je hoeft het alleen maar los te trekken en er iets anders op te leggen. Het werkt zo enorm innovatief en het is ook zo simpel, dat je je afvraagt waarom niemand anders dit heeft gedaan.

Naast de standaardknoppen heeft de Xbox Elite Series 2 ook nog vier paddles aan de achterkant die je via de Xbox Accessoires-app kunt instellen. Op die manier kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig screenshots maken of beginnen met opnemen. Je kunt de paddles ook als een soort van shift-toets gebruiken, waardoor je in combinatie met de andere knoppen nog meer mogelijkheden hebt. Mocht je de paddles in de weg vinden zitten, dan kun je altijd nog besluiten om ze eraf te halen, want ook deze zijn voorzien van een magneet.

Wat ook niet op de standaard Xbox One-controller aanwezig is, is de mogelijkheid om de weerstand van de joysticks in te stellen en om de triggers vast te zetten op een bepaald niveau. Hierdoor hoef je de knop minder diep in te drukken, waardoor je bijvoorbeeld geen tijd verliest als je een first-person shooter aan het spelen bent. Nogmaals, je kunt het helemaal zo instellen zoals jij dat graag wilt en dat is gewoon heel erg fijn.

Ook het uiterlijk van de Xbox Elite Series 2 is om door een ringetje te halen. Je moet er natuurlijk van houden, maar het straalt alleen maar kwaliteit uit. Je hebt ook echt het gevoel dat je iets waardevols in je handen hebt. Dit is dus absoluut geen goede keuze als je iemand bent die niet goed tegen zijn verlies kan, want gooien met deze controller, mag gewoon niet. Als laatste willen we ook nog even de lange accuduur aanhalen, want na het opladen van de controller, kun je er ongeveer anderhalve dag mee gamen. Dat is behoorlijk lang en zorgt er in ieder geval voor dat je niet snel met een lege accu komt te zitten.

De Xbox Elite Series 2 is de beste controller op dit moment. Het apparaat ligt heerlijk in de hand en ziet er ook nog eens erg goed uit. Je kunt bijna alles aanpassen zoals jij het graag wilt hebben en het is ook enorm eenvoudig om te doen. Alleen de prijs is misschien wat aan de hoge kant, want voor € 180,- heb je bijna een Xbox One S inclusief controller. Maar uiteindelijk is de prijs het wel waard, mits je er ook veel gebruik van gaat maken.