Hero Realms: The Ruin of Thandar
Arran Winmai
Arran Winmai

Hero Realms: The Ruin of Thandar is een leuke uitbreiding die een welkome verandering brengt in de gebruikelijke gameplay. Het verhaal is wat simpel, maar de baasgevechten zijn spannend en sterker worden gedurende de campagne voelt goed.

Ben jij een fan van Hero Realms, maar begin je te snakken naar wat meer afwisseling? Dan is  Hero Realms: The Ruin of Thandar misschien wel iets voor jou. Deze uitbreiding neemt het deckbuilden en verandert het hoofdspel in een coöperatieve campagne. Op Essen Spiel kregen wij het spel mee naar huis om uit te proberen. In onze review gaan wij er vanuit dat de lezers al bekend zijn met Hero Realms. Ook moet men in het bezit zijn van het basisspel en de ‘character pack’-miniuitbreidingen om The Ruin of Thandar te kunnen spelen.

De basis van  Hero Realms zit nog steeds in  The Ruin of Thandar. Spelers kopen kaarten om hun deck te verbeteren en proberen hun tegenstanders uit te schakelen door ze aan te vallen. Nu zijn de tegenstanders echter niet andere spelers, maar bazen. Deelnemers werken samen om deze krachtige vijanden te verslaan. Dit gaat gepaard met een campagneboekje dat een verhaal schetst en de gevechten aan elkaar verbindt.

Het verhaal is eigenlijk niet veel bijzonders. De helden zijn een maaltijd aan het eten, maar worden onderbroken door wat magiërs die iemand ontvoeren. Al gauw blijkt dat de magiërs van plan zijn een demon op te roepen en de ontvoerde man als offer willen gebruiken. Spelers trachten het ritueel te voorkomen, of tijdig te onderbreken. Het is duidelijk dat het verhaal voornamelijk het excuus is om de baasgevechten met elkaar te koppelen.

Dat lukt overigens wel uitstekend. Hero Realms: The Ruin of Thandar is daadwerkelijk anders van het basisspel, en het is erg leuk om voor de verandering eens een team te zijn. De bazen voelen allemaal verschillend en de makers zijn er in geslaagd ze precies uitdagend genoeg te maken. Ze zijn moeilijk genoeg dat spelers op hun teentjes gaan staan, maar ze zijn ook verre van onverslaanbaar. Ook kunnen ze tijdens het gevecht sterker worden. Dat zet spelers onder een zekere tijdsdruk zonder ervoor te zorgen dat ze per direct verliezen als dat niet lukt.

Hero Realms: The Ruin of Thandar

Gedurende de campagne zullen de helden ook sterker worden. Ze vinden schatten die in hun starterdeck beginnen. Deze vervangen vaak basiskaarten. De schatten maken elk personage nog meer uniek dan het al was en een willekeurige schat ontvangen na een baas verslagen te hebben voelt als een ware beloning. Bovendien kunnen spelers deze schatten ook gebruiken in normale speelsessies, wat een leuke toevoeging maakt mits iedereen het doet.

Ook kunnen personages zelf krachtiger worden. Als ze ‘level up’ gaan mogen ze een upgrade kiezen. Ze kunnen een gevecht beginnen met meer levenspunten, of hun skill of ability verbeteren. Ze kijken dan naar hun ‘skill tree’ om te bepalen uit welke vaardigheden ze mogen kiezen. Deze betere versies van de vaardigheden krijgen vaak een interessant, extra effect wat ze echt tof maakt om te gebruiken.

Level up gaan is opzich leuk, maar het is wel een beetje onhandig. Omdat er niet op de kaarten staat welke vaardigheid waarin verandert, zullen spelers de eerste keer met zijn allen rondom het kleine spelregelboekje zitten. Dit zal echter alleen de eerste keer een probleem zijn, omdat je meestal met een vooruitziende blik naar de volgende optie kijkt. Ook wat onhandig is dat sommige vaardigheidskaarten twee verschillende kanten hebben. De een is bedoeld voor als men alleen speelt en de ander is voor spelen met een groep. Meestal kunnen spelers logischerwijs wel uitvogelen welke waarvoor bedoeld is, maar het had ook best even op de kaart mogen staan.

Hero Realms: The Ruin of Thandar

The Ruin of Thandar is erg gemakkelijk om aan iemand uit te leggen. We speelden het spel met een vriend die wel wist wat deckbuilders zijn, maar Hero Realms zelf nog nooit gespeeld had. Na vijf minuten uitleg konden we al aan de slag. Wel raden wij jullie aan om eerst het basisspel te spelen als iemand nog niet bekend is met deckbuilders, zodat iedereen een gevoel heeft voor het spel voor ze aan de uitbreiding beginnen.

Het is eigenlijk het leukst om de hele campagne achter elkaar uit te spelen met enkel wat korte drinkpauzes ertussen. Dan blijft de spanning erin en geeft de campagne meer een gevoel van voortgang. Dat heeft wel als nadeel dat het spelen een uur of drie-vier zal duren. Er zijn genoeg spellen die langer duren, en veel mensen zullen deze speelduur niet zo erg vinden. Voor sommigen schrikt het echter wel een beetje af, dus wees gewaarschuwd.

Hero Realms: The Ruin of Thandar is een toffe uitbreiding voor fans van Hero Realms die zoeken naar iets anders. De baasgevechten zijn leuk en uitdagend. Ook is de campagne kort genoeg om helemaal aan een stuk door te spelen. Het verhaal is niet zo interessant, maar het slaagt er wel in de potjes aan elkaar te koppelen.

Op de White Wizard Games-website kan Hero Realms: The Ruin of Thandar gevonden worden voor $ 19.99Ook alle andere componenten, en toekomstige uitbreidingen kunnen daar gevonden worden.