Pokémon Sword & Pokémon Shield
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Pokémon Sword & Pokémon Shield mogen vooraf misschien berucht zijn geworden, maar tonen wat een prachtige toekomst Pokémon heeft. Het ontbreken van een hoop wezens is misschien jammer, maar dit wordt door al het nieuwe in de game meer dan gecompenseerd. Iedere echte liefhebber moet deze games dan ook hebben!

Het is bijna een week geleden dat Pokémon Sword & Pokémon Shield in de winkels verschenen. De games waren al berucht en veel besproken voor ze verschenen, maar is dit ook wel terecht?

Pokémon Sword & Pokémon Shield draaien om de Galar-regio. Net als ieder ander deel is er een speciale regio met eigen Pokémon, maar ook vooral eigen ontwikkelingen. De wereld van Galar heeft een hoop Britse invloeden en dat zie je vanaf het begin. Dit is vooral te merken in de kleding, de landschappen en de stijl die voor de dorpen is gebruikt. Dynamaxing en Gigamaxing zijn de nieuwe ontwikkelingen in deze regio. Voor wie dacht dat Mega-evoluties het maximale waren, is er dus nog een stap extra.

Dynamaxing is vanaf het begin beschikbaar en is simpelweg het enorm vergroten van je Pokémon. Het heeft wel iets weg van het raiden uit Pokémon GO. Alleen is niet alleen je tegenstander heel groot, maar jij ook. Tijdens de gevechten vecht je samen met andere spelers (echte spelers of computergestuurde spelers), tegen de grote Pokémon. Die is net anders en voelt zeer dynamisch. Het is een leuke toevoeging die echt bijdraagt in de ervaring. Bij Gigamaxing is er nog een verschil. Net als bij Mega-Evoluties neemt je Pokémon een andere vorm aan en krijgt hij een aantal nieuwe opties. Denk hierbij vooral aan speciale aanvallen. Deze technieken voelen, zeker op een console en dus op het grotere scherm van je tv, erg indrukwekkend aan.

In de basis is het toch een gewoon Pokémon-spel, je vangt en traint de Pokémon die je tegenkomt. Je speelt Pokémon-gevechten tegen trainers buiten en in gyms om uiteindelijk de Pokémon Master te worden. Uiteraard zit er een volledig nieuw verhaal in, dat enigszins durft af te wijken van een beetje het vaste verhaal (Sun & Moon deden dit overigens ook al). Dit merk je vanaf begin, doordat je niet eerst de professor ontmoet en bijvoorbeeld de champion van Galar je de Pokémon geeft.

Gigantamax-Pokémon

Het speelt zich allemaal voor het eerst af op een console. Vorig jaar dachten we dat Pokémon Let’s GO al een soort van voorproefje was, maar dat bleek grafisch slechts een tipje van de sluier. Het spel zag er toen voor een Pokémon-game al heel tof uit, maar Pokémon Sword & Pokémon Shield gaan nog veel verder. Voor het eerst lijkt Game Freak echt een enorme stap gezet te hebben richting een thirdperson-game in plaats van iets dat je van bovenaf kijkt. Het is ook geweldig om te zien hoe, net als in Pokémon Let’s GO, de meeste Pokémon echt in het wild rondlopen. Dit voelt veel natuurlijker en levendiger aan.

Daar waar de omgevingen er prachtig uitzien, is er gameplay-technisch misschien wel een nog mooiere ontwikkeling: de Wild Area. Een groot gebied met verschillende weertypes, landschappen en Pokémon. Voor het eerst in een Pokémon-game ben je in dit gebied in staat om je camera volledig vrij te bewegen. Als een echte avonturengame kun je rondlopen om te zoeken naar Pokémon. Als je wilt trainen, is dit sowieso de plek waar je naar toe wilt.

Pokémon Sword & Shield-nieuws

Het is handig om in het Wild Area te trainen omdat veel verschillende soorten Pokémon rondlopen, evenals veel evoluties en Pokémon van een vrij hoog niveau. In het begin zijn sommige zeldzamere varianten overigens veel hoger in level dan jij op dat moment zal zijn. Je kunt ze dan ook wel verslaan (alhoewel dat normaal niet lukt met level 15 Pokémon tegen bijvoorbeeld een level 45 Pokémon), maar nog niet vangen. Je kunt hier overigens ook een speciaal kamp opzetten, wat het geheel nog iets leuker en interactiever maakt. Vooral omdat je hier ook echt aan je band met je Pokémon kunt werken. Dit doe je door samen te spelen, eten te maken en verschillende andere activiteiten te doen. Hierdoor wordt je band beter en zullen de gevechten vaker in jouw voordeel worden beslist.

We kunnen het niet vermijden om het te hebben over het ontbreken van Pokémon in de Pokédex. De een zal dit vervelender vinden dan de ander, maar het is hoe dan ook een dingetje. Het is dus de vraag, hoe erg stoort dit de spelers?? Wij kunnen tot nu toe niets anders zeggen dan dat het makkelijk is om door de vingers te zien.

Natuurlijk kan het zijn dat je favoriete Pokémon ontbreekt en dat is natuurlijk erg jammer, maar voor iedere Pokémon is een alternatief te vinden en er zitten alsnog zoveel monstertjes in, dat je niet het idee hebt dat het spel er een stuk saaier door is geworden. Wel lijkt het bij de Pokémon die nieuw zijn in het spel alsof de inspiratie een beetje op was. Er zitten er een aantal tussen die echt heel goed gelukt zijn, maar ook een aantal die het wat ons betreft niet tot het spel hadden mogen schoppen.

Pokémon Sword & Pokémon Shield is een nieuw deel in de reeks dat vooraf al veelbesproken en bijna berucht was. Toch vinden wij dat het spel een eerlijke kans verdient en dat het ontbreken van een aantal zaken meer dan gecompenseerd wordt door alles wat nieuw is. Vooral de Wild Area, de prachtige graphics en de nieuwe mechanieken maken van het spel een pareltje!