Bee Simulator

Bee Simulator is best een grappige game, maar na een paar uur heb je het wel uitgespeeld en is er geen enkele reden om het nog verder te spelen. Dat maakt het gezien de prijs toch een beetje lastig om echt aan te bevelen.

Heb je altijd al eens willen weten hoe het is om bij te zijn? Dan kun je daar nu achter komen, want Varsav Game Studios en Bigben Interactive komen met Bee Simulator. Hierin kruip je in de huid van een bij en ga je een groot avontuur aan en verken je de wereld om uiteindelijk je nest te redden. Wij gingen met deze game aan de slag en keken of het zo zoet is als honing of dat je deze kunt laten vliegen.

Als snel wordt duidelijk dat Bee Simulator niet zomaar een game is, maar het probeert je ook de nodige informatie bij te brengen over het belang van bijen. Bijen zorgen namelijk niet alleen maar voor honing, ook zijn ze erg belangrijk voor het bestuiven van het grootste gedeelte van onze voedingsgewassen. Deze informatie krijg je tijdens het spelen in de vorm van verschillende filmpjes. Het is op een leuke manier gedaan zodat de boodschap duidelijk overkomt en het niet al te vervelend is als je gewoon lekker wilt spelen.

Bee Simulator is niet echt wat je noemt een simulatie-game, maar dichterbij dan dit ga je op het moment niet komen. Naast dat je veel moet vliegen, zul je ook verschillende bijen-taken uit moeten voeren. Zo zul je bijvoorbeeld stuifmeel moeten verzamelen om uiteindelijk honing te maken en zul je bloemen moeten bestuiven. Daarnaast zijn er ook een aantal opdrachten die je niet zo snel verwacht bij een bij, zoals racen en vechten. Het is allemaal niet heel uitdagend, maar dat is ook absoluut niet de bedoeling van dit spel. Het is enorm toegankelijk gemaakt, waardoor jonge, onervaren gamers ook met deze game aan de slag kunnen. Maar hoe mooi dat ook is, daar zit wel een flink probleem, want voor wie is dit spel nu eigenlijk? De meeste jonge kinderen vermaken zich tegenwoordig enorm met Minecraft, Roblox en Fortnite. Hoe geïnteresseerd zullen deze zijn in een spel waarin je een bij kan spelen?

Grafisch gezien is het niet heel erg bijzonder, maar het ziet er over het algemeen prima uit. De buitenwereld is lekker levendig en dat maakt het leuk om de wereld te ontdekken. Het vliegen is vrij simpel, maar werkt niet altijd even lekker. Met enige regelmaat vlogen we tegen bomen of een hek aan. Misschien komt het omdat we zoveel mogelijk gebruik hebben gemaakt van de boost of omdat we gewoon echt moesten wennen aan de besturing. Wat ook een beetje tegenvalt, is de korte duur van het verhaal. Na een paar uur ben je er namelijk al doorheen en dat is best jammer voor een spel van € 40,- waar voor de rest niet heel veel te beleven valt.

Bee Simulator is best een grappige game, maar na een paar uur heb je het wel gezien. Het is uitermate geschikt voor kinderen of ouders die samen met hun kinderen willen spelen, maar laten we heel eerlijk zijn: de meeste kinderen voor wie het spel is bedoeld, spelen waarschijnlijk Fortnite. Daar komt ook nog eens bij dat € 40,- voor een paar uurtjes plezier wel erg aan de hoge kant is. Ben je toch benieuwd? Dan kun je beter even wachten tot het in de aanbieding is.

Voor deze review speelden wij Bee Simulator op Xbox One. Het spel is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.