Football Manager 2020
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Football Manager 2020 behoudt de kroon voor beste voetbalmanagement-gameserie. De verbeteringen in de langetermijndoelen voor je club en de jongerenopleiding zijn leuk en een waardige toevoeging. Wel hadden we graag nog net wat meer veranderingen willen zien.

Voetbalgames met een jaarlijkse editie zijn ondertussen traditie. Maar naast de welbekende Fifa- en Pro Evolution Soccer-serie, is er ook een serie voor de gamers die zich liever op het managen focussen in plaats van de actie van wedstrijden. Football Manager 2020 is de editie van dit jaar waar we wederom uitgebreid mee aan de slag zijn gegaan. Sports Interactive heeft dit jaar een aantal verbeteringen beloofd en wij bekeken of deze genoeg zijn om een nieuwe editie te verantwoorden.

Als je een terugkerende speler bent, valt de eerste verandering vrij snel op. Deze editie focust zich namelijk op de ontwikkeling over langere tijd, zodat het spel langer interessant blijft. Dus als je een contract tekent bij je eerste club, zie je nu ook de vijfjaarsplannen van het bestuur die je moet gaan behalen. Dit in, combinatie met de doelen voor het seizoen, vormen jouw taken als manager. Je bent weer vrij om bijna elke club in de wereld te managen, maar helaas ontbreken nog steeds veel van de officiële licenties. Dit is gelukkig met een simpele download vanuit de Steam Workshop opgelost.

Dan kun je aan de slag met jouw club en voor de oudgedienden is het een feest van herkenning. De verbeterde user interface is nog steeds aanwezig en de uitgebreide tutorials laten beginners kennismaken met de vele menu’s waar het spel uit bestaat. Zo kun je weer tactieken en formaties kiezen, je jeugdopleiding volledig inrichten, transfers maken en trainingsschema’s opzetten. Die jeugdopleiding kent de grootste veranderingen. Hier wordt de lijn van een langere speelbaarheid doorgezet doordat je hier nieuwe menu’s hebt om je talenten in de gaten te houden. Je kunt zo potentiële topspelers makkelijk vinden en opleiden om alle potentie eruit te halen, waardoor je er in latere seizoenen veel profijt van hebt.

football manager 2020

Helaas is er verder niet zoveel verandering als we hadden willen zien. De wedstrijden zien er bijvoorbeeld nog steeds erg lelijk uit en bevatten nog redelijk wat bugs. Daarnaast is in het managen ook niet veel veranderd op wat kleine verbeterpuntjes in de menu’s na. Toch blijft Football Manager 2020 nog steeds een uitermate goede managementgame. Alle kleine instellingen en veranderingen aan je team maken weer echt verschil en alles is met elkaar verbonden. Je team moet goed met elkaar opgaan om een hoge moraal te hebben en daardoor weer minder snel uitgeput te raken. Gelukkig kun je als het allemaal te overweldigend is ook taken aan je personeel toewijzen, zodat jij je bijvoorbeeld puur op formatie en tactiek kunt focussen.

Football Manager 2020 is wederom de beste voetbalmanagementgame die je in huis kunt halen. Er is niet heel veel concurrentie, maar ook al zou het niet de enige titel in dit genre zijn, zou het nog steeds een top aankoop zijn. Het managen is nog steeds onwijs gedetailleerd, maar wel instap klaar voor beginners. De verbeteringen in vooral de langetermijngameplay zijn goed geïmplementeerd en voegen nog wat extra motivatie toe om langer met een carrière door te gaan. We hadden alleen graag nog net wat meer verbeteringen gezien.

Voor deze review speelden wij Football Manager 2020 op de pc. De game is verkrijgbaar voor Nintendo Switch, pc en mobiele apparaten.