Star Wars Jedi: Fallen Order

Een wat houterige verhaalvertelling en wat kleine gameplaymankementen weerhouden Star Wars Jedi: Fallen Order er niet van om een van de beste Star Wars-games tot nu toe te zijn.

In de aanloop naar de release van Star Wars Jedi: Fallen Order begonnen er bij ons toch wat twijfels te ontstaan. Zo werd er in onze ogen maar weinig aandacht gevestigd op het feit dat de game op het punt stond te verschijnen. Zou deze langverwachte, singleplayer Star Wars-titel dan toch niet zo goed zijn als gehoopt? Inmiddels ligt het spel in de winkels en kunnen we gelukkig concluderen dat onze zorgen voor een groot deel onterecht zijn geweest, want Star Wars Jedi: Fallen Order blijkt een van de tofste Star Wars-ervaringen tot nu toe te zijn!

In Fallen Order kruip je in de huid van Cal Kestis, een ondergedoken Jedi die de beruchte Order 66 heeft overleefd. Hij werkt op een planeet en probeert zoveel mogelijk onder de radar te blijven. Dit lukt hem aardig goed, totdat een ongeval tijdens zijn werkzaamheden hem dwingt om zijn Force-krachten aan te spreken. De inquisiteurs van de Galactic Empire komen hem zo op het spoor en er zit voor hem niets anders op dan te vluchten. Daarbij wordt hij plotseling geholpen door Cere Junda en Greez Dritus die hem op het pad zetten van een mysterieuze beschaving die misschien wel eens de sleutel in de strijd tegen de Empire kan zijn.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Hoewel het verhaal zeker interessante punten kent, is de vertelling helaas niet zo sterk. Het beweegt zich vrij houterig voort en ook de personages die je onderweg tegenkomt maken meestel niet veel indruk. Dit heeft vooral te maken met de interactie tussen de verschillende personages die vaak wat onnatuurlijk aanvoelt. Wanneer Cal bijvoorbeeld net Cere en Greez heeft ontmoet, is er sprake van wantrouwen aan beide kanten. Wanneer je de personages een paar momenten later weer samen in beeld ziet, is het ineens alsof de drie elkaar al jaren kennen. Het kweekt soms een wat vreemd schouwspel, al willen we hier ook weer niet al te zwaar aan tillen: het verhaal is interessant genoeg en kent ook genoeg memorabele momenten om het meer dan de moeite waard te maken.

Op gameplaygebied speelt Fallen Order leentjebuur bij een flink aantal populaire games, waarbij het vooral voor Soulsborne-liefhebbers een feest van herkenning is. Bijna alle elementen rondom het vechten zijn bijna een-op-een overgenomen. Zo zul je, wanneer je verslagen wordt, je verloren ervaringspunten kunnen terugwinnen bij de tegenstander die jou heeft verslagen en krijg je bij de rustpunten de keuze om je levensbalk en stims (injecties om een stuk van je levensbalk terug te krijgen) bij te vullen. Wanneer je dit doet, betekent dat echter wel dat alle tegenstanders ook opnieuw tot leven worden gebracht. Ook het vechten zelf doet erg denken aan de Soulsborne-games: je zult al ontwijkend en afwerend openingen moeten creëren om je tegenstander aan te kunnen vallen.

Overigens geldt in dit geval wel beter goed gejat dan slecht bedacht, want het werkt allemaal prima. Fallen Order is daarbij ook niet zo onvergeeflijk moeilijk als de Soulsborne-games. Dat betekent trouwens niet dat het makkelijk is. Zelfs op het standaard moeilijkheidsniveau zul je je in het begin allesbehalve een Jedi Master voelen en het duurt wel even voordat dat gevoel verandert.

nieuwe Star Wars-game, Star Wars Jedi: Fallen Order

Naast de From Software-titels zijn ook Tomb Raider en Uncharted een duidelijke bron van inspiratie geweest voor Respawn. Je springt van platform naar platform en rent langs muren en regelmatig zul je in een wat grotere ruimte puzzels moeten oplossen om verder te komen. Waar de puzzels stuk voor stuk uitstekend zijn, werkt het platformen wel wat minder. Regelmatig zul je buiten je schuld om simpelweg misspringen en in een afgrond sodemieteren. Gelukkig levert dit niet zoveel ellende op als sterven in het harnas, want na een mislukte sprong wordt je weer netjes vlak voor de sprong neergezet en ben je alleen een klein stukje van je levensbalk kwijt.

Het beste element aan Fallen Order is zonder twijfel de Star Wars-sfeer die het spel neer weet te zetten. Overal waar je komt ademt de game Star Wars. Je ziet de beroemde luchtschepen continu voorbij komen en ook de omgevingen zien er prachtig uit. Daarbij schotelt de game je regelmatig de mooiste vergezichten voor van de verschillende planeten die je aandoet tijdens je avontuur. Een speciale vermelding is er ook nog voor de fantastische soundtrack. Elk plingeltje, riedeltje en geluidseffectje klinkt als Star Wars en de muziek maakt het helemaal af.

Star Wars Jedi: Fallen Order is eigenlijk een ultieme combinatie tussen Dark Souls en Tomb Raider met een dikke vette Star Wars-saus eroverheen. De game wordt wat gehinderd door een houterige vertelling en wat technische gameplaymankementen, maar verder is dit wat ons betreft een van de beste Star Wars-games tot nu toe!

Voor deze review speelden wij Star Wars Jedi: Fallen Order op de PlayStation 4. De game is ook beschikbaar voor Xbox One en pc.