Fast & Furious: Hobbs & Shaw

Hobbs & Shaw geeft de fans precies wat ze verwachten: een spectaculaire actiefilm met een flinterdun verhaal.

De Fast & Furious-reeks kent een rijke historie. Ooit begonnen als de film die verantwoordelijk was voor de immense populariteit van straatraces en getunede auto’s, maar inmiddels staat ze vooral garant voor spectaculaire actiefilms, waarin auto’s helemaal niet meer centraal staan. Van de nieuw geïntroduceerde personages zijn Lucas Hobbs (Dwayne Johnson, Jumanji) en Deckard Shaw (Jason Statham, The Expendables) ongetwijfeld twee van de populairste. Het is dan ook niet zo gek dat dit duo zijn eigen spin-off heeft gekregen in de vorm van Hobbs & Shaw, dat nu in verschillende beeldformaten in de winkel ligt.

In de film komen Hobbs en Shaw op elkaars pad wanneer ze jacht maken op het supervirus “Snowflake”, dat het voortbestaan van de mensheid bedreigt. Daarbij nemen ze het op tegen Brixton Lore (Idris Elba, The Dark Tower), een vijand die dankzij zijn cybernetische verbeteringen bijna niet te verslaan is.

Hobbs & Shaw Foto: Universal

Zoals we gewend zijn van de serie, belanden we binnen no-time volop in de actie en stopt dit pas wanneer de aftiteling rolt. Daarbij moet gezegd worden dat deze actie ook fenomenaal in beeld wordt gebracht. De fantasierijke scènes in prachtige omgevingen zijn een lust voor het oog, al wordt regelmatig wel heel erg gespeeld met de geloofwaardigheid. Wanneer je hier niet tegen kunt, kun je deze film ook beter overslaan, maar we verwachten dat je dan inmiddels toch al bent afgehaakt bij deze reeks.

Verhaaltechnisch wordt het ook allemaal niet erg spannend en de meeste plot-twists zie je dan ook van een behoorlijke afstand aankomen. Het lijkt erop alsof het verhaal er vooral is om een platform te geven aan de waanzinnige actiescènes.

Wat de film ook het kijken waard maakt, is de interactie tussen Jason Statham en Dwayne Johnson. Beide personages zijn erg sympathiek en weten met hun onderlinge beledigingen en one-liners regelmatig de juiste snaar te maken. Helaas stelt de rol van misschien wel de meest begenadigde acteur van het stel, Idris Elba, wel behoorlijk teleur. Bordkartonnen schurk gaat misschien iets te ver, maar veel persoonlijkheid heeft zijn personage niet.

Uiteindelijk krijgen liefhebbers van de Fast & Furious-reeks met Hobbs & Shaw precies waar ze om vragen. Een rechttoe, rechtaan verhaal dat als rode draad geldt om de meest over-the-top actiescènes aan elkaar te knopen. De chemie tussen Statham en Johnson is daarnaast erg leuk, wat ervoor zorgt dat dit ook een van de leukere delen uit de reeks is.