Shenmue III

Shenmue III voelt aan alle kanten alsof het meer dan vijftien jaar geleden is gemaakt en de tand des tijds niet heeft doorstaan. Dit is best een prestatie voor een game uit 2019.

Het onstaan van Shenmue III is redelijk bijzonder. In 1999 en 2001 kwamen respectievelijk Shenmue en Shenmue II uit voor de Sega Dreamcast. Het feit dat ze alleen voor deze console uitkwamen, betekende al dat lang niet iedereen de spellen een kans kon geven. Het zijn in de mainstream daarom nooit legendarische games geworden, maar ze zijn wel tot cultklassiekers uitgegroeid. Zo erg zelfs, dat een paar jaar geleden Shenmue III misschien wel de grootste Kickstarter-actie ooit was: er is door fans meer dan zes miljoen dollar opgehaald voor een vervolg. Een paar jaartjes later is het dan ook zover en kunnen we nu eindelijk aan de slag met dit nieuwe deel, maar was het het wachten waard?

Op het eerste gezicht oogt Shenmue III grafisch gezien best prima: het lijkt niet bepaald op een van de mooiere games van deze generatie, maar het kan een stuk erger en ziet er gewoon degelijk uit. Wanneer hoofdpersoon Ryo begint te praten en het spel echt begint, wordt de illusie van een moderne game verbroken. Ryo lijkt wel ingesproken te zijn door een computergegereneerde stem als Microsoft Sam. Het is zo overdreven slecht en houterig “geacteerd”, dat je even denkt dat je misschien in een practical joke beland bent.

Dit is een waarschuwing voor de rest van het spel: het is allemaal erg ouderwets gemaakt en dan niet op een goede manier. Animaties zijn onnatuurlijk en droog, gesprekken zijn saai, langzaam en te vaak emotieloos, de besturing gaat stroef, ga zo maar door. Op individueel gebied is elk aspect best te vergeven, maar alles bij elkaar zorgt het ervoor dat Shenmue III lastig is om in te komen en niet volstaat als modern spel.

Shenmue III-releasedatum, Shenmue 3-details, shenmue 3-trailer, shenmue 3 uitgesteld, Nieuwe Shenmue 3-trailer, Shenmue 3-demoplannen

Laten we het bespreken aan de hand van wat voorbeelden. Helemaal aan het begin van het spel kom je in een dorp, waar je op zoek gaat naar antwoorden op een mysterie. Eenmaal daar aangekomen, kom je erachter dat er dieven langs zijn gekomen. Vervolgens spendeer je meerdere dagen, en met een beetje pech ruim een uur of meer in de echte wereld, met het uitvogelen van wat er gebeurd is. Dit is niet zo erg als dit op een interessante manier gebeurt, maar dat is helaas niet het geval.

Je praat met mensen, je hoort van iemand dat ze niet weten wat er gebeurd is en vervolgens praat je weer met iemand anders. Dit doe je net zo lang tot iemand je vertelt ‘Oh ja, ik hoorde Pietje er iets over zeggen.’ Vervolgens ga je naar Pietje, die je weer vertelt dat je naar Jan toe moet. Zo wordt je keer op keer van het kastje naar de muur gestuurd om maar een klein beetje informatie te vergaren. Het is een verouderde vorm van “gameplay” (als je het gameplay wilt noemen) die vandaag de dag gerust als traag en saai gezien mag worden, zelfs voor de mensen die van slome games houden. Begrijp ons niet verkeerd, er is niets mis met een game die de tijd neemt om sfeer te creëren of je laat werken voor informatie. Shenmue weet het simpelweg niet te verkopen.

Shenmue 3-video

Heel soms krijg je ook een gevecht. Dit is een vrij simpele afwisseling tussen blokkeren met een enkele knop en met één of twee knoppen aanvallen. Het is prima genoeg voor een spel als deze en het komt ook niet vaak genoeg voor om je er aan te ergeren. Dit vormt samen met de lieflijke grafische stijl dan ook zowat het enige positieve aspect van de game.

Shenmue III moet je eigenlijk proberen te zien als een vervolg op Shenmue II dat in 2002 is gemaakt en om een of andere reden verloren is geraakt en nu weer teruggevonden is. Dan kan het, voor de fans van de eerste twee delen van Shenmue, simpelweg een vervolg zijn. Meer dan dat is het helaas niet. Zodra je het gaat vergelijken met moderne games, stelt het op vrijwel alle vlakken teleur. Soms, als je even rondloopt door het prachtige China in de lentetijd, denk je haast dat je in een mooie ervaring beland bent. Zodra de gameplay weer om de hoek komt kijken of je de stem van Ryo hoort, die slechter acteerwerk levert dan menig basisschoolleerling bij zijn of haar groep 8-musical, wordt deze illusie weer op brute wijze verbroken. Shenmue III is een vervolg op Shenmue II, iets positievers kan je er niet over zeggen.

Shenmue III is voor deze review gespeeld op de pc. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.