Knives Out
Jaime Andreas
Jaime Andreas

Knives Out is een vermakelijke film met een goede dynamiek tussen personages. Helaas zijn de personages zelf te oppervlakkig om iets voor te voelen.

In Knives Out wordt thrillerschrijver Harlan Thrombrey (Christopher Plummer) dood in zijn studiekamer aangetroffen. In eerste instantie wijst alles erop dat het zelfmoord is, maar wanneer privédetective Benoit Blanc (Daniel Craig) wordt ingehuurd om een kijkje te nemen; lijkt het toch geen zelfmoord te zijn. Vanaf dat moment is iedereen verdacht. Van familieleden die azen op de erfenis tot de geliefde verzorger van de oude man. Niets is wat het lijkt in deze moderne insteek op het klassieke murder mysterie-genre.

Knives Out zou natuurlijk geen moordmysterie zijn zonder genoeg familiedrama. Kennismaken met de excentrieke familie, die bestaat uit geweldige acteurs zoals Jamie Lee Curtis en Chris Evans, is een van de beste elementen uit de film. Door deze cast zijn de verwachtingen voor de film hooggespannen. De vele personages zorgen er helaas voor dat geen van hen veel tijd heeft op het witte doek en alle karakters oppervlakkig blijven. Alle namen ben je alweer vergeten zodra ze zijn uitgesproken en er is weinig speciaals aan de familieleden. Wel zorgt het constant gekibbel van de familie voor grappige scènes en zijn de acteurs goed op elkaar ingespeeld waardoor ze een geloofwaardige familiedynamiek neerzetten.

De enige die wel een grote rol heeft is verzorgster Marta (Ana de Armas). De overleden thrillerschrijver had een hechte band met zijn verzorger en beschouwde haar als deel van zijn familie. Door het speurwerk van detective Blanc en haar eigen gedrag, wordt het helaas al in het eerste half uur van de film duidelijk dat zij meer weet van de dood van Harlan. Al met al heeft actrice Ana een goede samenwerking met Daniel Craig en Chris Evans die de arrogante kleinzoon van Harlan speelt. Het contrast tussen de arrogantie van Evans en het lieve karakter van de verzorgster zorgt voor goed entertainment.

Uiteindelijk zorgt Knives Out voor krakende hersens. Helaas zijn de personages, waarvan zoveel verwacht wordt door de acteur die ze spelen, te oppervlakkig om echt iets voor te voelen. Ook Daniel Craig draagt weinig bij behalve een dik Amerikaans accent en het oplossen van de dood van Harlan. De conclusie van het verhaal is verrassend en bitterzoet, maar niet heel spectaculair. Al met al een vermakelijk moordmysterie om naar te kijken.

Knives Out is nu in de bioscoop te zien.