Life is Strange 2

De laatste aflevering maakt van Life is Strange 2 een van de beste games van dit jaar. De manier waarop al je keuzes samenkomen in het slot is fantastisch gedaan en ook de wijze waarop urgente thema's in het verhaal zijn verwerkt verdient niets dan bewondering.

Let op, deze review bevat spoilers over de afleveringen voor aflevering vijf. Mocht je die nog niet gespeeld hebben, dan adviseren we je dat eerst te doen, voordat je deze recensie leest.

Met de vijfde aflevering getiteld “Wolves” komt er een einde aan de reis van Daniel en Sean Diaz, de half-Mexicaanse broers die op de vlucht sloegen na een noodlottig ongeval met hun vader, waarbij ook een politieagent omkwam. Ze besloten te vluchten naar Mexico, om daar veilig een nieuw bestaan op te bouwen. In “Wolves” bereiken ze de grens en krijgen we eindelijk te weten hoe het verhaal afloopt. Omdat aflevering vijf ook de laatste is, gebruiken we deze review ook om een eindoordeel te vellen over Life is Strange 2.

We treffen Sean en Daniel een paar weken na de gebeurtenissen in aflevering vier, waarin ze herenigd werden met hun moeder en Daniel ternauwernood ontsnapte aan een streng religieuze gemeenschap. Ze leven samen met hun moeder in de woestijn van Arizona in een gemeenschap met buitenbeentjes. Hier treffen ze de laatste voorbereidingen, voordat het daadwerkelijk tijd is om de oversteek naar Mexico te maken.

Life is Strange 2

Waar we over de vorige aflevering wat minder tevreden waren, zeker op het gebied van de ontwikkeling van de personages, herpakt Dontnod zich in het slotstuk volledig. Meerdere ontmoetingen weten de juiste toon te raken en ook voor spelers van Life is Strange, zit er nog een leuke verrassing in. Vooral de ontmoeting met een Mexicaans stel dat de grens over is gevlucht en een stel grensbewakers geeft je voer tot nadenken en de parallel is makkelijk te trekken tussen het grensprobleem met Mexico en de huidige vluchtelingencrisis in Europa.

Het absolute hoogtepunt wordt echter bewaard tot het einde, wanneer alles dat je tot nu toe in de game hebt gedaan samenkomt in de conclusie van het verhaal. Niet alleen is de keuze er een die ontzettend moeilijk is, het is ook een keuze waarin het resultaat van alle afleveringen samenkomt. Zonder te veel te willen verklappen krijgt elke speler het einde dat past bij hoe hij of zij de game heeft beleefd. Dit is ontzettend knap gedaan door de dames en heren van Dontnod en iets dat we nog niet eerder zagen in een spel dat op keuzes is gebaseerd.

De grote verrassing is dat het einde echt past bij hoe jij door de afleveringen heen een band hebt gesmeed als Sean met Daniel. Heb je hem bijvoorbeeld geleerd om altijd voor zichzelf te kiezen, of was je doel juist om hem te leren regels te volgen? Dit zijn in vijf afleveringen tijd enorm veel momenten die uiteindelijk gaan bepalen hoe jullie verhaal afloopt en dat maakt de emotie ook extra sterk wanneer de slotscènes zich voor je neus afspelen. Wij hielden het in ieder geval niet droog!

Uiteindelijk tilt deze laatste aflevering de hele Life is Strange 2-reeks naar een enorm hoog plan. Niet eerder zagen we keuzes zo goed uitgewerkt, maar ook de manier waarop verschillende urgente thema’s worden behandeld verdient niets anders dan respect. Daarnaast is opvoeden misschien wel de moeilijkste taak die er is en ook dit gevoel weten de makers ontzettend over te brengen. Life is Strange 2 is een van de beste games van dit jaar en laat zien waartoe games op het gebied van volwassen verhaalvertelling in staat kunnen zijn.

Voor deze review speelden wij Life is Strange 2 op de PlayStation 4. De game is ook beschikbaar voor Xbox One en pc.