Berenpark: De Grizzly’s Zijn Los!
Arran Winmai
Arran Winmai

Berenpark: De Grizzly's Zijn Los! maakt het basisspel een stuk ingewikkelder. Het is daarom niet voor iedereen. Heb je Berenpark echter flink onder de knie, dan is de uitbreiding een uitstekende extra uitdaging!

Een poosje geleden publiceerden wij een review over het tile-laying-spel Berenpark. Toentertijd beloofden we een review over de uitbreiding, en hier is hij! Is Berenpark: De Grizzly’s Zijn Los! beregoed, of valt dat toch een beetje tegen?

Berenpark: De Grizzly's Zijn Los!

Berenpark: De Grizzly’s Zijn Los! of Bärenpark: The Bad News Bears, zoals het in de rest van de wereld heet, is eigenlijk niet één uitbreiding. In plaats daarvan zijn het twee modules die spelers samen kunnen voegen, of los van elkaar kunnen gebruiken. Het voegt echter wel aardig wat complexiteit toe, dus wij raden jullie aan om eerst beide modules los van elkaar te gebruiken! Daarnaast voegt het ook een aantal nieuwe wc-tegels toe. Deze zien er een stuk leuker uit dan die van het hoofdspel, iets wat een erg welkome toevoeging is. Het zijn vrolijke, thematische gebouwtjes die je graag ziet in een park met een berenthema. Tenslotte zijn er nieuwe doelen. Dit moedigt spelers aan op een andere manier te spelen, en als je Berenpark helemaal kapot hebt gespeeld zorgt het voor de nodige afwisseling.

De module die het meest in het oog springt, is de monorail. Dat is omdat het spel nu een 3D-aspect krijgt. Spelers mogen op groene tegels een toren plaatsen. Dit gaat volledig zonder extra kosten en voor de eerste toren zijn er geen restricties. De volgende moet echter precies drie vakjes van zijn voorganger verwijderd zijn. De derde toren, en alles wat daarop volgt, mag niet een rechte lijn vormen met de twee voorgaande torens. In andere woorden: je moet altijd een bocht maken. Als er echter meer dan één toren op het bord staat, mag de speler ze verbinden met een monorail. Dit levert bonuspunten op.

Zoals misschien wel duidelijk is zijn er aardig wat restricties aan het bouwen van de monorail. Bovendien mogen spelers niet met terugwerkende kracht een toren plaatsen. Je doet het meteen, of helemaal niet. Dit heeft als gevolg dat spelers er echt even over na willen denken en extra voorzichtig moeten zijn met het plaatsen van hun tegels. Als de monorail niet voorzichtig gepland wordt, zal hij erg kort zijn en geen of weinig punten opleveren. Daar staat tegenover dat de bovenstaande paragraaf eigenlijk alle betrokken regels heeft uitgelegd. Het voegt dus strategische complexiteit toe, maar de regels zijn niet moeilijk te begrijpen. Wij vinden het daarom een uitstekende module.

Dat de monorail het bord 3D maakt ziet er leuk uit, maar het heeft wel een nadeel. Het hangt namelijk boven je bord. Het gevolg is dat je soms niet goed kan zien waar alles ligt, en af en toe is het plaatsen van een tegel een beetje onhandig omdat er een treintje boven hangt. Dit kan voor een beetje ergernis zorgen. Echter, is deze ergernis minimaal en compenseert de diepgang en het uiterlijk daar dubbel en dwars voor.

De andere module is de introductie van de grizzlyberen. Dat zijn extra grote tegels die een flink aantal punten opleveren. Ze zijn echter ook erg onhandig gevormd, waardoor het echt even zoeken kan zijn voor een plekje waar je de tegel kwijt kan. Of je moet flink vooruit plannen om zo’n megategel te gebruiken. Bovendien worden ze niet op de gebruikelijke manier verkregen. In plaats daarvan mogen spelers aan het einde óf aan het begin van hun beurt een groene tegel en een dierenverblijf samen inwisselen voor een grizzlyverblijf.

Dit kan een flinke uitdaging zijn, omdat je dus twee verschillende soorten tegels in je reserve moet hebben én plaats op je bord moet hebben om een groot en onhandig ding te plaatsen. Het is op dit punt in het spel dat alles even vast kan lopen. Zo’n grizzlytegel geeft namelijk een flink voordeel wat betreft punten, en je bord sneller vol maken betekent dat je meer punten krijgt met standbeelden. Maar ze zijn zo moeilijk te plaatsen dat je flink moet zoeken. Net als voorheen, zijn het weer simpele regels die aardig wat diepgang toevoegen, maar het nadeel is nu groter. Omdat het een paar minuten kan duren voor iemand heeft bedacht welke grizzlytegel hij wil en deze beslissing met enige regelmaat gebeurt, loopt het spel soms wel een beetje stil. Dit kan ook zorgen voor stress, omdat de perfecte oplossing voor het probleem vinden erg moeilijk kan zijn. Mensen die leiden aan ‘analysis paralysis,’ zoals bordspel-liefhebbers dat noemen, zullen hier dus wel tegenaan lopen. Deze module is daarom eigenlijk alleen geschikt voor echte Berenpark-veteranen.

Maar om Berenpark: De Grizzly’s Zijn Los! echt mee te maken, moeten beide modules samen gespeeld worden. Wij raden aan om dit pas te doen als je alles echt onder de knie hebt, anders kan het voor flinke frustratie zorgen omdat iedereen steeds zo lang op zijn beurt moet wachten. Daar staat tegenover dat het wel echt de ultieme versie van Berenpark is. De grote grizzlyverblijven zijn een flinke hindernis voor de monorail. De groene tegels die je plaatst voor je torens maken het moeilijker om de onhandige grizzlytegels een plekje te geven. Maar als je echt houdt van puzzelen en je tegenstanders te slim af bent, maakt dat het alleen maar mooier. Gooi de nieuwe doelen er ook nog eens doorheen en elk bord zal er volledig anders uitzien. Dat maakt het spel bovendien ook flink herspeelbaar, ondanks de toch aardig simpele regels.

Berenpark: De Grizzly’s Zijn Los! is echt bedoeld voor fans die het basisspel al goed door hebben, of spelers die al aardig wat ervaring hebben met bordspellen. Val je onder deze groep, dan is deze uitbreiding het dubbel en dwars waard. De 3D-monorail en de nieuwe wc-tegels zien er leuk uit en beide modules voegen flink wat uitdaging toe, zonder de regels veel ingewikkelder te maken. Wel kan het spel soms even vastlopen, omdat er vaak vooruitgedacht moet worden. Als dat je afschrikt, is deze uitbreiding misschien niet iets voor jou. Spreekt die uitdaging je juist aan, of ken je Berenpark helemaal binnenstebuiten, dan is De Grizzly’s Zijn Los! een topuitbreiding.