Watchmen – The Ultimate Cut

Watchmen blijft ook meer dan tien jaar na dato een geweldige superheldenfilm. De gelaagdheid en realistische weergave van de helden maken het ook nu meer dan de moeite waard. Wel komt de film door het verweven van Tales of the Black Freighter op 3,5 uur kijken uit, wat voor velen net iets te veel van het goede zal zijn.

Het is alweer meer dan tien jaar geleden dat Watchmen van Zach Snyder (300) in de bioscopen draaide. De op de graphic novel gebaseerde film gooide hoge ogen en wordt nog steeds beschouwd als het beste werk van de regisseur. Vorig jaar kwam HBO met een nieuwe serie gebaseerd op het verhaal van Watchmen en dus leek het Paramount een goed plan om met een nieuwe release te komen in de vorm van de Watchmen – The Ultimate Cut. Heeft de film de tand des tijds doorstaan en is deze editie ook inderdaad de ultieme versie van de film?

Watchmen speelt zich af in een alternatieve dimensie in de jaren tachtig. De koude oorlog is op haar hoogtepunt en superhelden zijn op dat moment verboden na een aantal incidenten. Wanneer een van hen, genaamd The Comedian (Jeffrey Dean Morgan, The Walking Dead), wordt vermoord, moeten de Watchmen opnieuw samenkomen om deze moord op te lossen en ondertussen een duister complot aan het licht te brengen dat het voortbestaan van de wereld in gevaar brengt.

Waar in veel superheldenfilms de helden zelf onberispelijk zijn, ligt dat in Watchmen volledig anders. Het draait hier om gewone mensen uit verschillende milieus die het zat waren dat de politie werd beperkt in de misdaadbestrijding. Dit realistische beeld is ook meteen wat de film zo goed maakt. De personages zijn gelaagd en kennen allemaal een andere achtergrond met ook duidelijk mindere karaktertrekken. Zo blijkt de vermoorde Comedian een behoorlijke sadist te zijn die er een behoorlijk zieke moraal op nahoudt. Daarnaast weet Snyder perfect de stijl van de graphic novel over te brengen naar het scherm, iets dat gezien zijn ervaring met 300 natuurlijk geen verrassing is. Watchmen is dan ook zonder meer nog steeds een van de beste en interessantste superheldenfilms ooit gemaakt.

Wat deze editie The Ultimate Cut maakt is dat de animatiefilm Tales of the Black Freighter verweven is in het verhaal. Regelmatig zal het beeld overgaan naar korte scènes uit de animatie, wat voor een leuke afwisseling zorgt. Voor fans van Watchmen is dit dan ook inderdaad de ultieme versie die ze kunnen kijken. Een nadeel is wel dat voor de gewone filmliefhebber het met 3,5 uur wel een heel erg lange zit wordt en de animatiefilm tussendoor niet meteen meerwaarde heeft. Het is dan ook vreemd dat we niet de keuze hebben om de film ook zonder deze scènes te kijken, iets dat met de technologie van vandaag prima zou moeten kunnen.

Verder is Watchmen nu voor het eerst in Ultra HD en HDR te aanschouwen en voor wie de beschikking heeft over de juiste televisie en speler is het smullen geblazen. De beelden die Snyder op ons afvuurt zijn perfect geschikt voor de nieuwe technologieën en maken het visuele spektakel echt een feest om naar te kijken.

Watchmen – The Ultimate Cut is zeker voor de fans de ultieme versie van deze superheldenfilm. De fraaie beelden, gecombineerd met de geïntegreerde animatiefilm maken het voor hen de meest complete graphic novel-benadering die er te vinden is. Voor anderen is de zit van 3,5 misschien net iets te lang.