Tokyo Mirage Sessions #FE Encore

Tokyo Mirage Sessions #FE Encore is geen meesterwerk, maar is zo kleurrijk en volgepropt met sfeer dat het verdomd vermakelijk is. De afwisseling tussen een tienerleven in Japan en het bestrijden van bovennatuurlijke wezens in dungeons is vrij apart, maar werkt goed.

Tokyo Mirage Sessions #FE verscheen een aantal jaar geleden voor de Wii U als een crossover tussen Persona en Fire Emblem. Echter is de game door veel mensen gemist aangezien de Wii U niet bepaald een succesvolle console is geweest. In de vorm van Tokyo Mirage Sessions #FE Encore kunnen we het nu alsnog spelen op de Nintendo Switch. Of we destijds een juweeltje over het hoofd hebben gezien, lees je in onze review.

Het is officieel misschien een crossover tussen Persona en Fire Emblem, maar dat pakt wat anders uit dan je zou verwachten. Wat het spel van Persona leent, is eigenlijk de hele opbouw: Tokyo Mirage Sessions #FE Encore draait om doodnormale Japanse tieners die bovennatuurlijke elementen moeten bestrijden in strategische gevechten. Tijdens deze gevechten kunnen ze de vorm aannemen van Mirages en daar komt Fire Emblem om de hoek kijken. Deze vriendelijke Mirages zijn namelijk personages uit het Fire Emblem-universum. Zo is de Mirage van hoofdpersoon Itsuki de hoofdpersoon van Fire Emblem Awakening, Chrom. Daar houdt de gelijkenis met Fire Emblem ook wel op.

Tokyo Mirage Sessions is zodoende opgedeeld in twee onderdelen. Soms loop je rustig door het moderne Japan en volg je een rustig (en behoorlijk stereotype) Anime-verhaal en soms bevind je je in een andere dimensie en versla je een soort demonen in typische, beurtelingse JRPG-gevechten.

Tokyo Mirage Sessions #FE Encore modern

Het grootste nadeel aan Tokyo Mirage Sessions #FE is hoe ongelooflijk saai de hoofdpersoon is. Itsuki reageert maar een beetje op alles door zijn schouders op te halen en lijkt niet echt een interessant achtergrondverhaal of enige vorm van ambities te hebben. Andere personages hebben dit gelukkig wel, al zijn ze behoorlijk stereotype. Zo heb je Tsubasa, het schattige maar uiterst onhandige meisje met als droom om popster te worden. Alhoewel dit enorm cliché is, zorgt het tenminste wel voor enige vorm van persoonlijkheid en een reden om om iemand te geven, iets wat Itsuki volledig mist.

Deze stereotype Anime-personages zorgen er daarnaast ook voor dat Tokyo Mirage Sessions een zekere onschuldige charme heeft. Deels door het visuele stijltje en het feit dat veel dialogen ook zijn ingesproken, lijkt het soms net even of je naar een stukje van een prima Anime zit te kijken.

Dit sluit op de een of andere vreemde manier goed aan op de wat serieuze JRPG-stukken die het spel te bieden heeft. We moeten eerlijk zeggen dat we geen enorm lastige gevechten tegen zijn gekomen waar we dagen lang wakker van hebben gelegen, maar dat hoeft ook helemaal niet. Het is allemaal net serieus genoeg dat je niet vijanden eindeloos kan blijven negeren of maar wat doet en het allemaal wel redt.

De gevechten draaien voor een groot deel om het uitvogelen tegen wat voor aanvallen je tegenstander zwak is en die zoveel mogelijk blijven gebruiken. Dit doe je door simpelweg iemand aan te vallen met een bepaald type aanval en vervolgens zie je of iemand daar extra kwetsbaar is tegen is of niet. Het makkelijke is dat dit vervolgens voor altijd via icoontjes boven je vijand blijft staan, dus je hoeft het niet voor alles en iedereen uit je hoofd te leren.

Tokyo Mirage Sessions #FE encore-gameplay

Nieuw in de Switch-versie van Tokyo Mirage Sessions #FE Encore zijn een aantal quests en een paar stukjes verhaal. Hierdoor worden soms nieuwe personages geïntroduceerd of zijn eerder bekende personages nu opeens toe te voegen aan je team. Het staat niet genoeg op zichzelf om een reden te vormen om deze game wel of niet in huis te halen, maar het zijn leuke extra’s.

Tokyo Mirage Sessions #FE Encore is een behoorlijk rare game, met een raar verhaal, rare personages en een rare setting. Voor fans van JRPG’s die een Anime-stijltje wel kunnen waarderen, is het echter zeker de moeite waard. Het is een kleurrijk avontuur met enorm veel charme en alhoewel het geen meesterwerk is, is het gewoonweg vermakelijk.

Tokyo Mirage Sessions #FE Encore is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is exclusief voor dit platform beschikbaar.