1917
Jaime Andreas
Jaime Andreas

1917 is een emotionele en uitputtende film. Aan het einde van de film voelt het bijna alsof je zelf de helse tocht hebt gelopen.

Het is de Eerste Wereldoorlog, 1917, en de twee jonge soldaten Blake en Schofield krijgen een belangrijke missie. De jongens moeten een bericht doorgeven aan kolonel Mackenzie die de volgende ochtend met zijn bataljon de Duitsers zal aanvallen. Alleen de Duitsers hebben zich tactisch teruggetrokken en de aanval van de Britten zal eindigen in een bloedbad van 1600 man. Onder deze soldaten bevindt zich de oudere broer van soldaat Blake, wiens leven gespaard wordt wanneer ze deze boodschap op tijd doorgeven.

Het klinkt simpel, maar het is een gevaarlijke tocht die de twee soldaten moeten maken. Blake, gespeeld door Dean-Charles Chapman (Game of Thrones), is een rookie die erg goed is in kaartlezen, maar moet ook nog veel leren. Hij wordt bijgestaan door soldaat Schofield, gespeeld door George MacKay, die al wat langer vecht in het leger en door Blake wordt meegesleurd in deze levensgevaarlijke tocht.

1917 is een spannende en vooral meeslepende oorlogsfilm. De camera volgt Blake en Schofield de hele tijd, waardoor het lijkt alsof het in een take is gefilmd. Dit zorgt ervoor dat je alleen ziet wat de jongens aan het doen zijn, niet wat er verder nog om hen heen gebeurt. Een interessante manier van filmen, waardoor je echt meevoelt met de soldaten, terwijl je henzelf niet echt leert kennen. De manier van cameragebruik is uiterst bijzonder en zorgt voor een nieuwe manier van filmkijken. Het voelt zwaar en realistisch. Het is geen film om even snel te kijken.

film- en serietrailer-overzicht week 51 Foto: WW Entertainment

De personages Blake en Schofield blijven oppervlakkig, ook al spendeer je de hele film met hen. Dat doet echter geen afbreuk aan hoe heftig en ook emotioneel 1917 is. Hun tocht is zwaar en aan het einde van de film voelt het bijna alsof jij zelf deze tocht hebt moeten lopen. Het voelt uitputtend en ook al is het een geweldige film, het is fijn als het er eenmaal opzit.

De twee soldaten hebben een lange tocht gemaakt, maar andere personages hebben daar niet echt kijk naar. Ze vechten allemaal in de oorlog, ze hebben het allemaal zwaar en zijn allemaal iemand verloren. Het kan hen weinig schelen hoe zwaar de tocht van de twee soldaten is geweest. Maar omdat je die twee de hele tijd heb gevolgd, denk je: ‘wat een klootzakken’. Maar zij hebben niet gezien wat Blake en Schofield hebben doorstaan om te komen waar ze moeten zijn. Dat maakt het bijzonder en laat de harde realiteit van oorlog zien.

Al met al is 1917 een bijzondere kijkervaring. Verwacht geen diepgaande personages waar je een grote connectie mee hebt, maar wel een tocht waarbij je zelf achteraf uitgeput bent. Deze film is vermoeiend, realistisch en zwaar. Het laat er geen gras over groeien dat oorlog verschrikkelijk is. Mensen gaan dood, doen elkaar pijn en hebben verdriet. 1917 schetst het volledige plaatje, terwijl er maar twee soldaten gevolgd worden.