Joker

Joacquin Phoenix weet een geweldige Joker neer te zetten in een film die eigenlijk op alle vlakken uitblinkt.

Als we op de Oscarnominaties af moeten gaan, dan is er een film die grote kans maakt op bijzonder veel beeldjes. Joker, uit de stal van DC, wordt eigenlijk al sinds het verschijnen bedolven onder complimenten en dat is ook terug te zien in de nominaties. De film is onder meer genomineerd voor beste film, beste acteur, beste regie en beste camerawerk. Of Joker inderdaad zoveel wint, is nog even afwachten, maar gelukkig heb je vanaf heden wel de kans om in je eigen woonkamer te zien of het inderdaad zo bijzonder is als dat men ons wil doen geloven!

Het wil niet zo vlotten met de carrière van Arthur Fleck (Joacquin Phoenix, Her). Hij probeert, verkleed als clown, de kost te winnen middels een standup-komedie-act, maar vanwege zijn bijzondere vorm van humor wordt hij vaker uitgelachen, dan dat er om hem gelachen wordt. Ook in zijn sociale leven gaat het allesbehalve van een leien dakje, wat maakt dat hij langzaam maar zeker doordraait om uiteindelijk uit te groeien tot een van de grootste bedreigingen van Gotham en de aartsvijand van Batman.

Joker Foto: Warner Bros.

De absolute ster van de film is Joacquin Phoenix. Het moet heel gek lopen, wil hij voor zijn rol als Fleck niet de Oscar voor beste acteur winnen. De manier waarop hij de transformatie van Arthur Fleck naar Joker vertolkt is waanzinnig goed. Joker is goed beschouwd niet meteen een personage waarin je je kunt verplaatsen, maar Phoenix zorgt ervoor dat het te allen tijde geloofwaardig blijft. Je voelt mee met een van de meest gestoorde personages van DC Comics en dat is een prestatie van wereldformaat.

Deze prestatie komt ook op het conto van regisseur Todd Philips. Hij houdt de transformatie in het juiste tempo en zorgt er daarnaast voor dat Phoenix uitgebreid de kans krijgt om te schijnen. Als we dan toch een minpuntje moeten noemen, is het dat de film tegen het einde aan wel in een stroomversnelling raakt. Joker is an sich een absurd personage, dus de transformatie van nobody naar meest gevreesde en gestoorde crimineel is een behoorlijke. In het begin van Joker wordt hier ruimschoots de tijd voor genomen, maar tegen het einde lijkt het erop alsof de regisseur in tijdnood komt.

Gelukkig is ook de montage dik in orde en dat zorgt ervoor dat de kleine minpuntjes die de film heeft, eigenlijk ook volledig teniet gedaan worden. Joker is bijzonder mooi gefilmd en zeker de uiteindelijke anarchie spreekt door de montage nog extra tot de verbeelding. Ook tussendoor is er meer dan genoeg te genieten.

Of Joker alle nominaties weet te verzilveren is nog te bezien, maar wel staat vast dat we hier met een indrukwekkende film te maken hebben die in de toekomst misschien wel de status van klassieker weet te bemachtigen. Phoenix is weergaloos als Joker en alleen dat is al genoeg reden om deze film snel te gaan zien!