Table Manners
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Table Manners is een game waarbij je op een grappige manier ervoor moet zorgen dat je date een succes wordt. Het uitvoeren van opdrachten is hierbij de sleutel tot succes, maar zijn helaas veelal van hetzelfde. Bovendien werkte de besturing niet altijd even goed mee wat kan zorgen voor grappige situaties, maar ook voor frustraties wanneer je graag wilt dat de date een succes wordt om door te gaan met het volgende afspraakje.

Valentijnsdag staat bekend als de dag van de liefde waarbij je je geliefde even in het zonnetje zet of eventueel je nieuwe liefde probeert te verleiden. We kopen massaal cadeautjes of gaan romantisch uit eten. Er gaan ook veel mensen op een date met hopelijk de nieuwe toekomstige partner. Om je tafelmanieren eens op de proef te stellen, kan je aan de slag met Table Manners, een game waarin jij je moet gedragen als de perfecte partner aan tafel.

Table Manners is een physics-based game waarbij jij moet zorgen voor een succesvolle date. Je begint met het zoeken van de beste match door met een soort van Tinder-app op je tablet naar rechts te swipen. Vervolgens kan je samen op de eerste date waarbij ook de eerste handelingen worden uitgelegd. Eenmaal aan tafel zien we enkel een zwevende hand en aan de overkant je gekozen date. In de linkerbovenhoek krijg je instructies van je afspraakje. Denk hierbij aan de vraag naar een lekker glaasje wijn, het aansteken van de kaarsen op tafel of het voeren van een brownie. Per opdracht krijg je wat tijd om deze uit te voeren, wanneer dit niet lukt dan heeft dit invloed op het humeur van je date, maar ook op je uiteindelijke score aan het eind van het etentje. Naarmate je meer afspraakjes succesvol afsluit, worden de opdrachten moeilijker en zul je meer handelingen moeten uitvoeren.

Table Manners

Het klinkt allemaal vrij eenvoudig, maar niets is minder waar. De besturing is op papier vrij eenvoudig. Met je muis beweeg je je hand over het scherm en met een linkerklik kan je voorwerpen vastpakken, met de rechtermuisknop en het bewegen van de muis zorgt ervoor dat je je hand draait. Met de knoppen W en S kan je je hand omhoog of omlaag laten gaan. Helaas werkt het in de praktijk niet zo eenvoudig en ben je, vooral in het begin, veel aan het stuntelen en zal er regelmatig een fles drank over de tafel leeglopen. Dit zorgt aan de ene kant voor veel grappige situaties, maar aan de andere kant ook wel frustraties wanneer je alles wel goed uit wilt voeren. Dit laatste komt voornamelijk doordat de hand vaak niet doet wat jij graag wilt dat het doet. Het duurt vaak al even voordat je op de juiste manier iets heb vastgepakt en dan dien je ook nog eens binnen de tijd het glas met wijn te hebben gevuld.

Table Manners

Wanneer je de fles op de grond laat vallen, zul je een nieuwe moeten bestellen en opnieuw moeten beginnen. Sommige onderdelen worden overigens automatisch teruggeplaatst wanneer deze vallen. Denk hierbij aan het peper- en zoutvaatje, wijnglazen en de brandblusser. Die laatstgenoemde komt goed van pas wanneer je met een brander niet de crème brûlée, maar de tafel in lichterlaaie zet. Door met verschillende personen te daten kan je na een succesvol etentje ook onderdelen vrijspelen zoals sieraden, gelakte nagels, tatoeages en nog meer accessoires.

Table Manners

Als we naar de opzet kijken van de game heeft het erg veel weg van een Virtual Reality-game, maar dit is niet het geval. De graphics zijn niet bijzonder goed, maar dit is niet echt storend bij een game als Table Manners. Wat wel storend werkt, zijn de aanwezige bugs, waarbij het regelmatig voorkomt dat er bijvoorbeeld een fles wijn door je hand steekt of er een zoutvaatje aan je hand zit vastgeplakt. Al met al zal Table Manners voor menig gamer leuk zijn voor een uurtje, maar daarna al snel aan de kant worden gelegd omdat het simpelweg te veel van hetzelfde is. Het toevoegen van meer interactie met je date door middel van het voeren van een gesprek zou het misschien wat leuker maken en meer op een echte date laten lijken. Het gebrek aan emoties drukt daarbij de pret ook wel een beetje. Zo kijkt je potentiële toekomstige liefde niet raar op wanneer je een fles wijn over haar schoot laat leeglopen of met een vork in het oog probeert te steken, maar aan de andere kant zijn dit ook niet de dingen die je in een reguliere date zou doen, anders zul je nog lang vrijgezel blijven.