Vast: The Mysterious Manor
Arran Winmai
Arran Winmai

Vast: The Mysterious Manor begint heel verwarrend. De regels zijn niet zo ingewikkeld, maar er zijn er veel. En omdat iedereen anders werkt duurt het even voor je het spel doorhebt. Maar als het eenmaal op gang is gekomen is het wel fantastisch. Ook ziet het er schitterend uit.

Hebben jullie van Vast: The Mysterious Manor gehoord? Vast wel. Zo niet, dan bij deze. Leder Games staat bekend om zijn asymmetrische bordspellen, en Mysterious Manor is daar absoluut geen uitzondering op. Maar zorgt de asymmetrie voor een bijzonder spel, of is het meer verwarrend?

In  Vast: The Mysterious Manor nemen 2-5 spelers het tegen elkaar op. Er is ook een solomodus, maar die hebben wij niet gespeeld voor de review. Iedereen speelt iets anders, en dat zit nog veel dieper dan wat speciale krachten. Elk personage (of groep aan personages) speelt volgens een volledig andere mechaniek. De spin, bijvoorbeeld, kiest elke beurt welke van de drie vormen ze aanneemt, en neemt vervolgens acties door handkaarten te spelen. De skeletten zijn niet een, maar vijf personages die elk apart een loopactie en een speciale actie hebben.

The Mysterious Manor speelt zich af in een spookhuis. In het huis zit een reusachtige spin verstopt die angst wil zaaien en de rest van de wereld wil terroriseren. De paladin heeft gehoord van dit kwaad, en is van verre gekomen om het achtpotige gedrocht te doden. De skeletten slapen al jaren in het huis, en stellen deze plotselinge verstoring niet op prijs: zij willen de binnendringende paladin van kant maken. Ondertussen probeert de warlock een vloek uit te spreken en probeert hij juist uit de weg van de rest te blijven. Tenslotte is er het huis zelf, dat iedereen die in hem zit gevangen wil nemen door alle uitgangen te verzegelen.

Zie jij door de muren het huis niet meer? Niet getreurd; dat ligt niet aan jou. Dat iedereen iets totaal anders doet heeft een flinke aantrekkingskracht, maar het kan ook flink afschrikken. De kans zit er dik in dat je na de uitleg min of meer weet wat jij kan en wil doen, maar waar je tegenstanders allemaal toe in staat zijn is een heel ander verhaal. Het zal een paar rondes duren voor je het spel doorhebt, en die verwarring kan behoorlijk stressvol zijn. Als je bij deze gedachte al peentjes gaat zweten is de kans groot dat Vast niets voor jou is.

Ben jij echter iemand die door de zure (en vervloekte) appel heen kan bijten, dan staat hierna wel een flinke traktatie op je te wachten. Als je van bordspellen met complexiteit houdt, dan is dit absoluut een spel dat je in ieder geval een keer moet proberen. Op de warlock na is elk personage eigenlijk niet zo ingewikkeld, maar de manier waarop ze interactie hebben met elkaar is erg bijzonder. En het zit erg goed in elkaar. Al gauw kan jij uitvogelen wie er aan het winnen is, en hoe jij die persoon zou kunnen hinderen.

Ook spat het thema er vanaf. De warlock en het huis voelen mysterieus aan. Het huis kan de kamers als een betoverd doolhof manipuleren, en de warlock is allemaal gekke dingen aan het doen. Tegelijkertijd is de paladin iemand die nergens bang voor is, of juist zijn angsten opzij zet om een groot kwaad uit de wereld te helpen. Alle personages zitten vol persoonlijkheid, en die persoonlijkheden komen naar boven tijdens het spelen. Vast: The Mysterious Manor is genieten voor iedereen die aan tafel zit.

Maar Vast: The Mysterious Manor is, zelfs nadat je er in bent gekomen, niet zonder zijn nadelen. En het eerste probleem zit hem simpelweg in de doos. Die zit bomvol! Met veel bloed, zweet en tranen lukt het nog net om alles erin te proppen, maar het ziet er niet goed uit. Dat komt voor een groot gedeelte omdat Leder Games besloot om zowel miniaturen als standees in het spel te stoppen. Dan kunnen spelers zelf kiezen wat zij mooier vinden. Dat is leuk, maar het wordt er natuurlijk niet goedkoper op. We besloten om de standees meteen uit de doos te verwijderen en altijd met de mini’s te spelen zodat het niet zo proppen is, maar dat brengt nog steeds een probleem met zich mee. Nu hebben we altijd de uitbreidingsdoos nodig, of we nou met uitbreidingen spelen of niet. Daar zitten namelijk nog wat mini’s van het basisspel in. En allebei de opties zijn eigenlijk minder leuk dan de meeples van Root.

Het andere nadeel is dat Vast: The Mysterious Manor lang is. En dan vooral de lengte van beurten. Als een speler aan de beurt is kan die allemaal coole dingen doen, wat fantastisch is! Maar als je niet aan de beurt bent betekent dat juist dat je erg lang moet wachten voor het spel verder gaat. Hier komt bovenop dat je deze tijd niet kan minimaliseren door vooruit te denken, omdat het bord er na elke ronde totaal anders uit kan zien. Persoonlijk stoorden wij ons hier niet zo aan, omdat we het interessant vonden om te kijken wat onze tegenstanders allemaal (kunnen) doen. Maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden voor je het spel aanschaft.

Vast: The Mysterious Manor

Vast: The Mysterious Manor is duidelijk niet voor iedereen. Het spel is lang, en het kan best even duren voor je er goed in zit. Ook zit er meer in de doos dan eigenlijk nodig is. Als dit echter dingen zijn waar jij je niet aan stoort, dan is The Mysterious Manor zeker het proberen waard. De asymmetrische personages zijn erg bijzonder, en het is een genot om te puzzelen naar een manier om te winnen. Bovendien zit het thema diep in het spel verworven, waardoor alle personages extra leuk zijn om te spelen.