Dolittle
Jaime Andreas
Jaime Andreas

Dolittle is het waard om te zien, maar is verder weinig origineel of baanbrekend.

Dr. Dolittle kan met dieren praten en dat maakt hem uniek. Samen met zijn geliefde had hij jarenlang een praktijk waarin hij met dieren praatte over hun problemen en hen verzorgde als zij dat nodig hadden. Totdat zijn geliefde dood ging, toen sloot hij zijn praktijk. Niet alleen dat, hij sloot ook zichzelf en zijn dieren af van de buitenwereld en raakte vervreemd van mensen. Robert Downey Jr. als Dr. Dolittle is een gegarandeerd recept voor hoge verwachtingen. Deze schattige familiefilm is weer eens iets anders dan superheld Iron Man.

Wanneer Koningin Victoria van Engeland onwijs ziek is, wordt aan Dr. Dolittle gevraagd om haar te helpen. De koningin is vergiftigd en het enige remedie is een vrucht die maar op één verre plek groeit. Samen met zijn dieren en Tommy Stubbins, een jongen die graag de leerling van Dr. Dolittle wil worden, gaat Dolittle op avontuur om deze vrucht te vinden.

De verwachtingen voor Dolittle waren hooggespannen. Niet alleen speelt Robert Downey Jr. de hoofdrol, ook de dieren worden ingesproken door een sterrencast. Van Tom Holland tot Emma Thompson en John Cena. Deze verwachtingen worden niet helemaal waargemaakt, want het plot is vrij simpel en weinig diepgaand. Ze gaan op avontuur, er is een slechterik en een happy end. Weinig verrassends. Het is een vermakelijke film, maar dat komt voornamelijk door de interactie met en tussen de pratende dieren.

dr dolittle, filmreview, recensie Foto: Universal Pictures

Niet alleen het plot is oppervlakkig, ook de personages zelf blijven vrij vlak. De rollen waren leuk, maar geen enkel personage leer je echt goed kennen. Je komt weinig over hen te weten en ook hun karakters blijven simpel. Dolittle en zijn jonge student hebben grappige en soms lieve interactie met elkaar, maar daar blijft het ook wel bij. Als kijker krijg je weinig binding met de personages. Zelfs de dieren, die toch wel het leukste element uit de film zijn, zijn niet memorabel.

Al met al is Dr. Dolittle een schattige en vermakelijke feel good-familiefilm. Eentje waarbij je weinig hoeft na te denken. Wellicht dat de hoge verwachtingen een beetje bijgesteld moeten worden, want de film is verder weinig verrassend. De dieren en de interactie met de dieren zijn erg grappig en aandoenlijk, maar de personages blijven oppervlakkig en verder krijg je weinig tot geen binding met hen. De film is het waard om te zien, maar is verder weinig origineel of baanbrekend.