Sisters Royale: Five Sisters Under Fire

Sisters Royale: Five Sisters Under Fire stelt eigenlijk op de meeste vlakken teleur, maar er valt nog wat speelplezier te halen uit het ontdekken van de verschillende unieke krachten van de vijf zussen.

Zelfs als het al decennialang niet meer het hipste gamegenre is, worden we altijd blij van een goede shoot ‘em up (ook wel verkort tot shmup). Daarom waren we nieuwsgierig om Sisters Royale: Five Sisters Under Fire eens te proberen. Of het wat is, lees je in deze review.

Voordat je begint met spelen, lijkt alles erop dat Sisters Royale: Five Sisters Under Fire een toffe shmup gaat worden. De menu’s zien er kleurrijk en stijlvol uit, je kan uit verschillende personages kiezen om mee te spelen en er zijn een boel opties om gameplayelementen aan te passen (denk aan het veranderen van de grootte van kogels). Sisters Royale lijkt simpelweg een charmante game voor de mensen die wel van een Anime-stijl kunnen genieten.

Dan beginnen we met spelen en blijkt al snel dat de uitvoering van vrijwel elk aspect van de game zelf niet half zo sterk is. Visueel gezien is het alsof we een browsergame uit de vroege jaren ’00 aan het spelen zijn. Naast het feit dat het gewoon niet zo spetterend is, is er niet zo heel veel mis mee, maar de levenloze omgevingen passen helemaal niet bij de charme die de menu’s van het spel zo goed over wisten te brengen.

De verschillende levels zien er over het algemeen ook veel hetzelfde uit. De grootste verandering zit hem in ‘environmental hazards’, elementen van de omgeving die voor een gevaar zorgen. Zo glijdt je personage wat als je over ijs loopt (ja, je loopt in deze game in plaats van dat je vliegt), worden kogels en je personage wat geblazen door windmolens, et cetera. Deze elementen voelen echter niet als een waardevolle toevoeging: ze zijn ofwel alleen irritant in plaats van uitdagend, zoals het ijs, of ze voegen helemaal niets toe.

Sisters Royale: Five Sisters Under Fire-gameplay 2

Kwalijker is hoe traag de besturing van het spel aanvoelt, haast alsof je te maken hebt met een gigantische hoeveelheid input lag. Input lag, voor wie het niet weet, is de vertraging tussen het indrukken van een knop en het reageren van de game op die ingedrukte knop. Je denkt dan misschien: “dat is vrij kwalijk voor een dergelijk spel!” en dan heb je volledig gelijk. Hierdoor voelt het alsof de gehele besturing nét niet goed luistert naar wat je doet, wat erg irritant is.

Verder zijn er nog een paar op zich interessante gameplayconcepten, die helaas gewoon niet zo bijzonder goed uitgevoerd zijn. Het spel draait, zoals je wel hebt kunnen raden, om vijf zussen. Elke zus heeft een verschillende manier van schieten en nog een unieke vaardigheid. Na wat testen is het eigenlijk vrij makkelijk om te zien hoeveel sterker de ene zus is dan de ander, wat ervoor zorgt dat je het al snel bij die zal houden. Dit is wat jammer: er had veel meer gedaan kunnen worden met de unieke vaardigheden van alle zussen om ze allemaal interessant te maken op hun eigen manier.

Dit alles wordt verpakt in een verhaal … ja, wat kan je over dat verhaal zeggen. Vijf zussen hebben elkaar al jarenlang niet gesproken en komen alleen samen om te vechten voor de liefde van een begeerde jongeman. Dit aparte concept is niet eens het probleem. Nee, het probleem is dat de dialogen zo’n laag niveau zijn, dat zelfs als dit verhaal je aansprak, je alle dialogen zo snel mogelijk door wilt spoelen. Het zijn vaak een paar zinnen heen en weer over zussen die elkaar vragen naar tips om te daten, of ze wel eens een vriendje hebben gehad en ga zo maar door. Het is je reinste onzin.

Sisters Royale: Five Sisters Under Fire-gameplay

Sisters Royale: Five Sisters Under Fire is zeker niet de slechtste shoot ‘em up die je kan vinden. Je kan je best eventjes vermaken met de verschillende unieke vaardigheden, maar dat is niet genoeg om er een goede game van te maken.

Sisters Royale: Five Sisters Under Fire is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is ook voor PlayStation 4 verkrijgbaar.