Zombie Army 4: Dead War
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Zombie Army 4: Dead War is een leuke shooter en met vrienden wordt het des te beter. De gun- en gameplay zijn dik in orde en houden je lang bezig. De graphics konden wel wat beter en helaas is de rest net niet fantastisch.

Toen Hitler de Tweede Wereldoorlog dreigde te verliezen, zette hij een ludiek plan op: een leger van nazi-zombies maken. Nu is zombie-Hitler verslagen, maar in Zombie Army 4: Dead War is de oorlog daarmee helaas niet beëindigd. Er loert namelijk meer gevaar in de duisternis en er wandelen nog hordes ondoden rond die afgemaakt moeten worden. Dit blijkt erg leuk te zijn en de ervaring van ontwikkelaar Rebellion met shooters lijkt zijn vruchten steeds meer af te werpen.

Zombie Army 4: Dead War bestaat uit meerdere gamemodi waaronder een campaign. Hierin reis je af naar verschillende locaties om daar eens goed huis te houden. De campaign blijft de gehele tijd vrij leuk en gevarieerd. Zo ben je het ene moment van veraf headshots aan het maken met een sniper rifle en het volgende moment komen er tientallen zombies uit de lucht gevallen. Maar naast deze standaardvijanden, heb je ook nog speciale tegenstanders. Zo zijn er gepantserde voertuigen die zijn overgenomen door zombievlees en grotere, groteske monsters. Dit biedt een fijne variatie aan vijanden. Het aanbod van omgevingen is ook lekker divers, al zouden de graphics nog wel wat beter kunnen. Zo zijn sommige details en textures wat ondermaats en ook de animaties zijn soms wat houterig.

Een van de beste aspecten van de game is de gunplay. Ieder geweer voelt anders, realistisch en geeft je een krachtig gevoel als je ermee schiet. Daarnaast is de bekende kill cam met x-ray-visie waar Rebellion-games bekend om staan ook hier aanwezig. Dit samen met de variatie die de gameplay biedt zorgt ervoor dat er geen echt saai moment is. Tijdens het spelen zul je ook continu ervaringspunten verzamelen, die je tussen de missies door kunt besteden aan nieuwe wapens, upgrades, perks en meer. Daarnaast kun je ook verschillende cosmetische voorwerpen verzamelen om je personage volledig naar jouw smaak aan te passen. Toch is het allemaal nét niet geweldig. Waardoor dit precies komt is moeilijk te zeggen, maar het lijkt te liggen aan verschillende kleine dingetjes. Zo had de variatie in wapens wat groter gemogen en ook hadden er iets meer spectaculaire momenten in de campaign gemogen.

Zombie Army 4: Dead War

Naast de campaign heb je de Horde-modus. Zoals de naam doet vermoeden, neem je het hierin op tegen eindeloze golven aan vijanden terwijl ook de map steeds groter wordt. Horde is erg leuk uitgewerkt en biedt een fijne afwisseling van de campaign en houdt het spel leuk als je na het verhaal nog door wilt spelen. Beide modi zijn co-op te spelen en tevens leuker op die manier. Het is heel vaak zo dat met vrienden spelen de ervaring beter maakt en in Zombie Army 4: Dead War is dit niet anders. Zeker als je met drie anderen speelt, wordt het een heerlijke chaos van ontploffende en bloederige zombies. Tevens zijn er in ieder level een boel boobytraps te vinden, die je tegen de zombies, maar ook stiekem tegen je teamgenoten kunt gebruiken. Hilariteit is gegarandeerd.

Al met al is Zombie Army 4: Dead War een heerlijke shooter om gewoon lekker weg te spelen. Zeker met vrienden biedt het erg veel vermaak. De gunplay en gameplay over het algemeen zitten goed in elkaar en de verschillende vijanden en omgevingen houden de game lekker gevarieerd. Daarnaast zorgen de upgrades, perks en cosmetische voorwerpen ervoor dat je je personage naar eigen smaak kunt aanpassen. De graphics hadden wel wat beter gekund en na het spelen blijven we toch achter met een gevoel dat het net wat beter had gekund. Mocht je een leuke co-op zombie-shooter zoeken, dan is deze game zeker een goede optie.

Voor deze review speelden we Zombie Army 4: Dead War op pc. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.