Doorgaan naar artikel
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Necronator: Dead Wrong heeft een leuk concept, maar lijkt momenteel nog meer op een demo dan een echte Early Access-titel. Er is nog veel werk aan de winkel.

Kaartspellen en roguelikes zijn twee genres die het behoorlijk goed doen. Slay the Spire wist deze twee genres op geweldige wijze te beheren en is ongelooflijk populair. Necronator: Dead Wrong probeert er nog een schepje bovenop te doen door ook nog een RTS(Realtime Strategy)-element bovenop te gooien. Of dat goed werkt, lees je in onze preview van de Early Access.

In Necronator: Dead Wrong begin je met het kiezen van een personage. Op het moment heeft de Early Access nog maar één personage. Onze (anti-)held begint dan ook met een deck kaarten, van skeletten om het veld op te sturen tot spreuken om je tegenstanders troepen te elektrocuteren. Vervolgens ga je je eerste slagveld op, een klein stuk grond met jouw kwaadaardige portaal en een kasteel dat aangevallen moet worden. Wanneer je bijvoorbeeld een kaart met troepen speelt, worden deze automatisch het veld op gezet en beginnen ze het pad naar het vijandelijke kasteel te volgen. Uiteraard doet je tegenstander hetzelfde om jou te stoppen en je portaal kapot te maken. Win je een level, dan kan je bijvoorbeeld een nieuwe kaart kiezen of een bestaande kaart in je deck een upgrade geven.

Necronator: Dead Wrong-gameplay

Er zijn momenteel een aantal hele duidelijke problemen met Necronator: Dead Wrong die ervoor zorgen dat de Early Access simpelweg niet de moeite waard is. Allereerst is er geen uitdaging. Het kost manapunten om een kaart in te zetten, deze manapunten worden automatisch bijgevuld. Het is het allersimpelste trucje om simpelweg te wachten tot je mana helemaal vol is en dan zoveel mogelijk kaarten tegelijkertijd in te zetten. Met deze doodsimpele “strategie” was elk level in het hele spel veel te makkelijk. De uitdaging ontbreekt volledig, terwijl dat uiterst belangrijk is voor een Slay the Spire-achtige game als deze. Je moet het gevoel hebben dat elke keuze van levensbelang is, maar dat is door de lage moeilijkheidsgraad helemaal niet het geval.

Daarnaast heb je momenteel het spel uitgespeeld na zo’n veertig minuten. Klaar, basta. Je kan het spel nog een keer spelen, maar er zit zo goed als geen variatie in je deck en aangezien de gevechten niet uitdagend zijn, prikkelt het ook niet om nieuwe strategieën uit te gaan proberen. Waarom zou je, als je alles toch makkelijk wint met minimale inspanning? Mocht je de minimale uitdaging en het gebrek aan variatie dus geen probleem vinden, dan ben je zelfs dan binnen een uur klaar met de Early Access.

Necronator: Dead Wrong-levels

De opzet is erg leuk, maar de genoemde problemen zijn veel te groot om te negeren, zelfs voor een Early Access-titel! Om succesvol te worden, moeten gevechten lastiger worden, moeten kaarten unieker aanvoelen en moet er meer content zijn dan zo’n veertig minuten aan (allemaal hetzelfde aanvoelende) gevechten. Necronator: Dead Wrong voelt momenteel meer als een vroege demo dan een titel die ook maar een klein beetje van je verdiende geld waard is.