Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Patapon 2 Remastered heeft nog steeds dezelfde leuke, schattige en unieke gameplay als het origineel. Helaas is het remastered-deel niet zo goed uitgewerkt door een vervelende input lag en verouderde resoluties in sommige gevallen.

Een hele tijd terug zag Sony het succes van de Nintendo DS en wilde ook een vinger in de pap in de handheld-markt. Ze ontwikkelden een eigen console genaamd PlayStation Portable (PSP). Ondanks dat het een prima systeem was, miste het de originaliteit en kindvriendelijkheid van Nintendo’s tegenhanger, waardoor het product uiteindelijk middelmatig verkocht. Toch kwamen er nog wel een paar leuke, originele games voor uit. Om deze verloren titels nieuw leven in te blazen, worden ze remastered uitgebracht. Wij zijn aan de slag gegaan met Patapon 2 Remastered en hoewel de originele, goede aspecten zijn behouden, zijn we wel erg kritisch over het ‘remastered’-stukje.

In Patapon 2 Remastered ben jij een soort god voor een maatschappij bestaande uit zwarte stick figures met één oog. Door op de maat verschillende drums te bespelen met de vier actieknoppen van je PlayStation-controller, kun je de Patapon verschillende orders geven. Je kunt ze laten bewegen, aanvallen en verdedigen. Hiermee leid je een klein leger van deze schattige wezentjes door verschillende levels en voorbij verschillende uitdagingen. In deze versie blijft dit onwijs leuk en uniek. Je moet zowel letten op het ritme, welke knoppen je indrukt en wat je Patapon moeten doen. Dat vormt de basis van de unieke gameplay en is na vele jaren nog steeds erg leuk.

Tussen de levels door kun je je Patapon upgraden met vaardigheden, nieuwe wapens en uitrustingen maken en de formatie en eenheden van je leger aanpassen. Hier zit de progressie van het spel in en zorgt ervoor dat het geen herhaling is van het eerste deel. Tevens kun je een hele hoop levels nog een keer spelen om meer beloningen vrij te spelen en sterker te worden. Zo heb je altijd een manier om een stapje terug te nemen als een level te moeilijk blijkt.

Alles van de eerste versie op de PSP is dus vrij goed overgenomen, helaas had er wel wat meer aandacht aan Patapon 2 Remastered besteed mogen worden. Het eerste grote probleem is de input lag. Je moet namelijk op het ritme van een tik de knoppen indrukken, maar door input lag worden je inputs iets later verwerkt, waardoor je drum niet synchroon loopt met de tik. Vaak zit je nog wel in het tijdsframe dat het spel je geeft, maar het is vooral irritant. Doordat je steeds “te laat” bent, heb je het gevoel dat je haastiger moet drukken en dan kun je er, buiten je schuld om, naast zitten.

patapon 2 remastered

Het tweede probleem is dat sommige cutscenes en laadschermen niet zijn remastered. Deze hebben een verschrikkelijke resolutie waardoor je de pixels kunt tellen als je ermee te maken krijgt. Gelukkig is het grootste deel van de game wel opgeschaald in resolutie, maar het blijft onwijs slordig en laat je afvragen hoe veel moeite er echt in deze titel is gestoken. Verder is er eigenlijk niks nieuws toegevoegd aan de game, wat altijd jammer is. Het blijft een mooie kans om het spel te spelen als je nooit een PSP hebt gehad, maar puur de resolutie upgraden en verder niks doen, voelt ook wel een beetje als een hebberige truc van Sony.

Al met al is Patapon 2 Remastered dus een vrij leuk spel. Alles van het origineel uit 2008 kun je nu op je grote scherm spelen en het is nog steeds even origineel en schattig als toen. Helaas is er naast een resolutie-upgrade weinig remastered aan deze titel. De input lag zorgt voor heel veel irritaties en in sommige cutscenes en op sommige andere plekken is de oude resolutie nog te zien. Erg jammer en dit moeten we wel erg zwaar laten wegen in de beoordeling, aangezien er verder weinig anders is dan het origineel.

Voor deze review speelden we Patapon 2 Remastered op PlayStation 4. De game is exclusief verkrijgbaar op dit platform.