Sonic
Jaime Andreas
Jaime Andreas

De rol van Dr. Robotnik is Jim Carrey op het lijf geschreven. Hij tilt Sonic van oké naar goed.

Het is nostalgie alom in de nieuwe live-action-versie van Sonic the Hedgehog. Ook in deze versie is Sonic een supersnel stekelvarken van een andere planeet. In deze film moet hij zichzelf verborgen houden voor de rest van de wereld, maar daardoor is hij erg eenzaam en alleen geworden. Hij vermaakt zich, maar wil graag echte vrienden maken. Dan ontmoet Sonic politieman Tom en samen met hem gaat hij op de vlucht voor Dr. Robotnik; een slimme schurk die er alles aan doet om Sonic te pakken te krijgen.

Door een emotionele uitbarsting zorgt Sonic ervoor dat de stroom in een deel van de Verenigde Staten uitvalt en de overheid achter hem aankomt. Een recept voor een vermakelijke en humoristische familiefilm, geschikt voor kinderen maar ook zeker voor een oudere generatie die met nostalgische gevoelens terugdenkt aan de klassieke Sonic-videogames van SEGA.

En dat is dus ook precies wat Sonic is. Een vermakelijke en grappige film, maar de film heeft zeker niet het meest originele plot en is erg voorspelbaar. Dat is niet erg, het is lekker simpel vermaak. De vriendschap tussen Sonic en politieman Tom is lief en sentimenteel. Ook zit er zeker genoeg actie in de film waardoor het allemaal lekker vlot verloopt.

We weten ook allemaal dat Sonic eerst even een make-over nodig had voordat deze film uitkwam. Dat is gelukkig helemaal goed gekomen. Hij ziet er erg goed en realistisch uit, lijkt precies genoeg op de Sonic uit de games en is net anders genoeg om in een live-action-film te passen.

Toch wel het beste van de Sonic live-action is Jim Carrey die de rol van Dr. Robotnik op zich heeft genomen. Een rol die hem op het lijf geschreven is. Dr. Robotnik is een excentrieke, heethoofdige en drukke schurk die constant achter de blauwe snelheidsduivel aanzit met allemaal technologische snufjes; deze film lijkt bijna een soort Dr. Robotnik origin story. Je ziet namelijk hoe hij verandert in de doorgedraaide versie uit de games: die ene met de gigantische snor. Jim Carrey is in ieder geval onwijs memorabel en goed. Hij tilde deze film van oké naar goed.

Al met al is Sonic een leuke en grappige film die het kijken zeker waard is. Het is niet erg bijzonder, maar voelt zeker nostalgisch. Constant zie je kleine referenties naar de videogames en zul je zitten te wachten op eventueel een cameo van Sonic’s soortgenoten zoals Knuckles en Tales. De combinatie van de nostalgie met Jim Carrey’s geweldige performance als Dr. Robotnik maakt Sonic een toffe film om naar te kijken.