Doorgaan naar artikel
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Microsoft heeft vandaag nieuwe Xbox Series X-informatie vrijgegeven op de nieuws-website van Xbox. Hierin vertelt Phil Spencer, de belangrijkste man als het gaat om het merk Xbox, over de mogelijkheden van de nieuwe console.

We weten natuurlijk allemaal dat Xbox deze generatie de nodige steekjes heeft laten vallen, dus er is Microsoft alles aan gelegen om het de volgende generatie een stuk beter te doen. Microsoft lijkt de focus te gaan leggen op snelheid en kracht. Zo krijgt de nieuwe console een Zen 2-processor die een rekenkracht heeft van 12 teraflops, dat is 4x krachtiger dan de originele Xbox One en 2x krachtiger dan de Xbox One X.

Ook krijgen ontwikkelaars de mogelijkheid om Variable Rate Shading (VRS) te gebruiken; een techniek die ervoor zorgt dat ontwikkelaars eenvoudiger visuele effecten kunnen toevoegen aan hun games, zonder dat het ten kosten gaat van de resolutie of framerate. De Xbox Series X zal ook hardwarematige ondersteuning krijgen voor raytracing, een techniek die moet zorgen voor realistische lichteffecten.

Maar naast de imposante hardware zal er ook aandacht besteed worden aan functies die het de gebruikers makkelijker moet maken. Zo krijgen gamers de mogelijkheid om meerdere games snel te kunnen herstarten. Nu kun je alleen het meest recente spel snel starten, maar wanneer je de nodige afwisseling wilt, bijvoorbeeld een potje FIFA spelen na een lange missie in The Witcher 3, dan moest je lang wachten tot het volledige spel gestart was. Dat zal met de nieuwe console dus verleden tijd zijn.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere features zoals backwards compatibility voor meerdere generaties, 120 fps-support en zal ook de Xbox Game Pass weer een centrale rol gaan spelen. Genoeg dus om naar uit te kijken.