Street Fighter V: Champion Edition

Street Fighter V: Champion Edition biedt enorm veel content voor weinig geld. De game zelf is ook nog eens vele malen uitgebreider dan bij de oorspronkelijke release.

Toen Street Fighter V een aantal jaren terug verscheen, was iedereen eigenlijk tevreden over hoe de game speelde. Er was echter veel te doen over de staat waarin het spel uitgebracht werd. Om ervoor te zorgen dat het op EVO, het grootste toernooi voor vechtspellen, gespeeld kon worden, werd de game een paar maanden eerder uitgebracht dan eigenlijk de bedoeling was, waardoor er veel onafgemaakte features waren. Krijgen we met Street Fighter V: Champion Edition dan eindelijk het totaalpakket waar we al jaren op aan het wachten waren?

In de Champion Edition zit het spel en verder alle DLC die ooit is uitgebracht, op wat exclusieve esports-content na. Dit komt neer op zo ongeveer veertig personages, een twintigtal levels en honderden kostuums. Alle updates voor de gameplay zijn ook gratis voor de mensen die deze nieuwe uitgave niet in huis willen halen, wat wel zo netjes is. Bij Street Fighter IV was het nog een groot probleem dat je, om de laatste versie van het spel te spelen, steeds een upgrade moest kopen. Het is erg fijn dat dit nu slechts een mogelijkheid is voor extra content en niet een vereiste.

Voor zo’n dertig euro valt wel te stellen dat dit enorm veel content voor heel weinig geld is. In een tijdperk waar veel smerige dingen rondom microtransacties worden gedaan, is de Street Fighter V: Champion Edition het beste voorbeeld van een nette heruitgave. Mocht je de basisgame al in je bezit hebben, dan kan je voor vijfentwintig euro de upgrade in huis halen voor alle extra content, iets wat anders allemaal bij elkaar zo honderd euro of meer zou hebben gekost.

Street Fighter V: Champion Edition

Daarnaast biedt Street Fighter V simpelweg een veel robuustere ervaring dan het een aantal jaren geleden deed. Er is inmiddels een echte verhaalmodus, genoeg trainingsmogelijkheden en ga zo maar door. Het was bij de launch een onaf product dat nog best de moeite waard was voor de meest hardcore fans van het genre, maar nu kunnen we het echt een complete game noemen die voor iedereen de moeite waard is. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

Fans klagen al jarenlang over de slechte netcode, wat bepaalt hoe de verbinding tussen twee spelers bij een online potje afgehandeld wordt. Dit was dramatisch slecht bij Street Fighter V en voor veel mensen zelfs reden genoeg om het spel links te laten liggen. Zelfs als je met iemand uit dezelfde stad speelde, voelde het vaak dramatisch slecht aan. Alhoewel het véél te lang heeft geduurd, is ook dit sinds een paar weken gedeeltelijk opgelost. Het is misschien nog niet van de kwaliteit die het zou mogen hebben, maar de online-ervaring is vele malen verbeterd en daar zijn we blij mee.

Street Fighter V: Champion Edition is een fijne bundel waarmee je ongekend veel waard voor je geld krijgt. Tel daarbij op dat de game zelf veel uitgebreider is geworden en de online-ervaring eindelijk acceptabel is en dan heb je een must-have voor fans van het genre.

Street Fighter V: Champion Edition is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is ook op pc beschikbaar.