Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX is een leuke game die de echte Pokémon-liefhebber goed weet te vermaken. Helaas voelt het na een aantal uur iets te herhalend aan.

Komende vrijdag ligt Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX, een remake van de origineel in 2005 verschenen Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team-games in de winkels. Wij mochten al uitgebreid met het spel aan de slag en of we het een succes vinden lees je in deze review.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX begint wanneer je wakker wordt als Pokémon. Je bent als mens veranderd in een Pokémon in een wereld waar geen mensen leven en je hebt geen idee hoe dit komt. Gelukkig ben je niet alleen, want een andere Pokémon, die je zelf kunt kiezen, vangt je op. Hij is maar wat blij dat hij je vindt, want hij wil een Rescue Team oprichten om Pokémon in nood te helpen. Ook je eigen Pokémon mag je kiezen, alhoewel het spel je hier als je wilt wel bij helpt. Door een aantal vragen te beantwoorden komt de game met een voorstel van de Pokémon die je zelf wilt zijn. Wij kozen uiteindelijk een andere Pokémon omdat we die toch net iets leuker vonden.

Zoals gezegd speel je als Pokémon, in een team en ga je op pad om andere Pokémon te redden. Dat is dan ook precies waar je het grootste gedeelte van Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX mee bezig bent. De belangrijkste elementen uit de originele games, zoals het levelen door te vechten en om de beurt aanvallen zijn overgenomen. Toch voelt dit laatste anders, omdat een gevecht niet in een aparte omgeving plaatsvindt, maar op de plek waar je de vijanden tegenkomt.

Het is nog altijd wel turn-based, maar ook de stappen die je zet, tellen als een ronde (turn). Het is een genre en gameplay waar je wel wel echt van moet houden. Omdat je keer op keer opnieuw de kerkers (dungeons) induikt om één of meerdere Pokémon te redden, begint dit wat ons betreft enigszins repetitief aan te voelen. Er is wel wat te doen buiten de avonturen in de kerkers, zoals het bezoeken van het dorp om jezelf beter voor te bereiden op of zoek te gaan naar nieuwe klussen, maar daar houdt het al snel op. Ook de “eindbazen” kunnen hier helaas niet echt verandering in brengen.

Als je hier een beetje doorheen kunt prikken, dan is Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX sowieso een leuke en vermakelijke game. Vooral omdat je wel constant bezig kunt blijven met het redden van nieuwe Pokémon, het ontdekken van de wereld en het doorzoeken van de kerkers.

Grafisch is het spel natuurlijk flink opgepoetst, aangezien de game origineel in 2005 is verschenen voor de Gameboy Advanced. Dat is goed te zien, want er is gekozen voor een een opvallende stijl. De getekende graphics van toen hebben zeker wat weg van hoe het spel er nu uitziet, maar het spel lijkt nu echt meer uit een schetsboek te komen. Zoals je bijvoorbeeld ook kunt zien op de screenshots en in de trailer in deze review. Dit draagt bij aan een goede sfeer in het spel.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX is een leuke vermakelijke game, maar op veel punten niet te vergelijken met een originele games. Dat probeert het echter ook niet te zijn en daardoor is het vermakelijk, maar helaas na een bepaalde tijd ook iets te repeterend. Toch zal de echte liefhebber zich prima vermaken met het spel.