Edgar – Bokbok in Boulzac

Edgar - Bokbok in Boulzac is een grafisch toffe game met een leuk en bizar verhaal. Helaas valt het qua content en puzzels wat tegen.

De wat eenzame Edgar haalt erg veel voldoening uit het tuinieren en dan met name het onderhouden van zijn pompoenen. Het afgrijzen is dan ook groot, wanneer er een grote groep insecten komt huishouden in zijn dierbare tuintje. Edgar beseft dat er maar een oplossing is voor dit probleem: Razidium! Vol goede moed gaat hij mijn zijn kip, Precious, op pad om het kostbare goedje te bemachtigen. Al gauw belandt het duo in het plaatsje Boulzac, waar iets mysterieus aan de hand lijkt te zijn met de bewoners. Aan jou als speler de taak om in Edgar – Bokbok in Boulzac het mysterie op te lossen en de tuin van Edgar te verlossen van de insectenplaag.

Zoals je uit de omschrijving wel op kunt maken, beleef je in de game een bijzonder humorvol en bizar avontuur. Het dorpje Boulzac zit vol met vreemde types en wat is die geheimzinnige gesloten fabriek net buiten het dorpje? Ook lijkt er zich een geheimzinnige vulkaan onder het dorpje te huisvesten. Al pratende met bewoners, ontrafel je de ene clou na de andere. De manier waarop dit gedaan is, is bijzonder leuk: elke inwoner heeft zijn of haar eigen verhaal en de komische gesprekken vormen het hoogtepunt van de game. Een bijzondere vermelding is er daarbij ook voor Precious, je kakelende metgezel. Edgar overlegt regelmatig met zijn kompaan, meer veel meer dan bok of bokaak komt er niet af, wat voor bijzondere situaties zorgt.

Edgar - Bokbok in Boulzac

De gameplay zelf is dan weer niet al te uitgebreid. Wie verwacht lekker aan het puzzelen te komen, zal van een koude kermis thuiskomen. Edgar – Bokbok in Boulzac draait vooral om het verhaal dat zich uiteenzet in de gesprekjes met dorpsgenoten. Uiteindelijk gaat het er praktisch altijd om dat je met de juiste dorpsgenoten praat en hen van de juiste spulletjes voorziet, die je weer bij een andere dorpsgenoot kunt ophalen. Daar komt bij dat dit vaak een beetje trial and error is. Regelmatig vraag je je af hoe je verder komt in het verhaal, waarna er niets anders op zit dan maar met iedereen die je tegenkomt een gesprek aan te knopen. Vervelend wordt het nooit, maar uitdagend is het allerminst. Ook ben je met een paar uurtjes door het verhaal heen en is er niet veel om nog eens voor terug te komen.

De grafische kant van de game is dan wel weer erg geslaagd. De cartooneske graphics doen hun werk en stroken goed met het absurde verhaal dat je voor je kiezen krijgt. Het is dan wel weer jammer dat er eigenlijk niets is ingesproken, waardoor de lolligheid echt uit de tekstballonnetjes boven de personages moet komen.

Edgar – Bokbok in Boulzac is een leuk avontuur, maar helaas niet al te lang. Ook qua gameplay is er eigenlijk maar weinig te beleven. Gelukkig is de game niet zo duur en zijn de graphics en de komische situaties zeker wel de moeite waard.

Wij speelden Edgar – Bokbok in Boulzac op de Xbox One. De game is daarnaast te spelen op de Switch en pc.