Animal Crossing: New Horizons
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Animal Crossing: New Horizons overtreft zijn voorgangers in alles. Vooral door de enorme hoeveelheid vernieuwing die het spel nog weer een stuk beter heeft gemaakt. Het spel is dan ook voor de liefhebbers van de franchise en iedereen die de game speelt zal constant genieten van het heerlijke eilandleven!

Vrijdag is het eindelijk zover: Animal Crossing: New Horizons ligt in de winkels  en voor het eerst sinds 2012 kunnen de vele fans van de reeks weer aan de slag met een volledig nieuw deel. Wij hebben de game al kunnen spelen en zelfs de kans gehad om tijdens een preview landscaping uit te proberen. Maar valt het spel ook na zo lang nog steeds in de smaak, of hadden ze het eiland beter links kunnen laten liggen?

Animal Crossing: New Horizons-update

Er zit zoveel in het spel, dat we rustig 2000 woorden zouden kunnen besteden aan alleen al wat je kunt doen. Dat doen we natuurlijk niet, dus lichten we er vooral de basis uit en focussen we ons op de vernieuwingen. De basis is kort samengevat: je zelfgemaakte personage kiest er voor om samen met een aantal andere bewoners te verhuizen naar een onbewoond eiland om hier een nederzetting te stichten.

Dit onbewoonde eiland is direct één van de vernieuwingen. In het verleden kwam je terecht is een bestaand dorp waar veel dingen al waren en reeds huisjes stonden. Je start nu in een tent, net als ondernemer Tom Nook die je het avontuur heeft verkocht. Tom is ook de persoon waar je moet zijn voor je gereedschap en om je huis te bouwen. Natuurlijk kun je op een later moment ook je huis verder uitbreiden qua grootte, met nieuwe kamers en andere verbeteringen. Het maken van eigen gereedschap is overigens nieuw. In eerdere delen moest je dit kopen, wat ook nog steeds kan, maar nu kun je ook grondstoffen verzamelen om het zelf te maken.

Je dagelijkse avonturen in Animal Crossing: New Horizons bestaan uit de dingen die jij leuk vindt om te doen. Niets moet en alles mag. Je kunt bijvoorbeeld spullen gaan verzamelen voor het museum, je kunt je eiland opruimen en netter maken door bomen te planten of op reis naar onbewoonde eilanden. Dit laatste is trouwens wel aan te raden omdat je hier potentiële nieuwe bewoners tegenkomt maar vooral ook grondstoffen die op jouw eiland zeldzaam zijn of zelfs niet voorkomen. Zo heb je in Animal Crossing altijd één soort fruit op je eigen eiland (wij hadden kersen) en vind je mogelijk op de andere eilanden bijvoorbeeld perziken.

Alles wat je doet betaalde je in het verleden met Bells (in het Nederlands Klingels), daar is een nieuw betaalmiddel bijgekomen. Je kunt zogenaamde Nook Miles verzamelen en dit doet je door (dagelijkse) uitdagingen te voltooien. Een voorbeeld van een gewone uitdaging is zoveel mogelijk fruit in je dorp telen, hiervoor moet je echter andere bezoeken. Een voorbeeld van een dagelijkse uitdaging is het verkopen van items zoals schelpen. Dit systeem zorgt ervoor dat je meer dan ooit iets te doen hebt in het spel. In eerdere delen was je namelijk, zodra je dorp liep, ongeveer een uurtje per dag bezig.

Animal Crossing: New Horizons

Animal Crossing: New Horizons is dan ook niet het spel dat je in twintig of dertig uur uitspeelt, maar een game waar je een jaar lang iedere dag andere content kunt krijgen. Zo volg je de seizoenen en feestdagen die je ook in het echte leven hebt, maar zijn er bijvoorbeeld ook insecten en vissen die bijvoorbeeld alleen in de avond of zelfs alleen in een bepaalde maand voorkomen. En alhoewel het enige echte doel het krijgen van een leuk en gezellig eiland is (en dat beoordeel je zelf, je kunt het spel niet uitspelen), is alles verzamelen voor veel spelers een echt doel in Animal Crossing: New Horizons.

Een nieuw onderdeel dat bij heel veel spelers misschien wel het meest in de smaak zal vallen is landscaping. Voor het eerst in de geschiedenis van de franchise is het mogelijk om het eiland, binnen de grenzen van het strand, volledig naar eigen inzicht aan te passen. Heuvels, paden, grasvelden en zelfs beekjes en meertjes kun je middels deze functie aanpassen. Alhoewel dit niet direct kan, is het wel iets waar spelers echt voor zullen gaan om vrij te spelen. En eigenlijk begin je hier al mee als je het spel begint. In tegenstelling tot eerdere delen kun je zelf bepalen waar nieuwe bewoners verblijven.

Animal Crossing: New Horizons is dan ook een spel waar weer heel veel liefhebbers van gaan genieten. Juist het principe van dagelijks een uurtje spelen, maar wel minimaal een jaar aan content hebben, is precies dat wat de game zo goed maakt. Het allergrootste pluspunt aan het spel is overigens de enorme lading aan vernieuwingen, waar ook wij nog lang niet alles van hebben gezien!

Tijdens de reviewperiode was het nog niet mogelijk om andere spelers te bezoeken. Dit onderdeel hebben we daarom ook niet benoemd in onze review.