Doorgaan naar artikel
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Filmredactiemanager
Profiel

Eigenlijk kwam het als donderslag bij heldere hemel gisteravond. Waar Microsoft natuurlijk al vrij uitgebreid hun nieuwe console uit de doeken heeft gedaan, bleef het bij Sony behoorlijk stil. De verrassing was dan ook groot toen Mark Cerny, hoofd van de PlayStation-divisie, gisteravond aankondigde de PlayStation 5-specificaties uit de doeken te doen.

Vanavond was het dan ook eindelijk zover, al vermoeden wij dat veel gamers behoorlijk teleurgesteld zijn in hetgeen ze te zien kregen: een gortdroge presentatie van alles dat er in de PlayStation 5 zit. Geen games, geen console, alleen cijfers en de uitgangspunten die Sony had tijdens het ontwikkelen van de console. Dit is overigens alleszins verklaarbaar, omdat het de presentie voor de GDC was, een beurs voor game-ontwikkelaars.

Dat neemt niet weg dat we door de specs een stuk wijzer zijn geworden. Zo claimt Sony qua performance 10.28 teraflops te halen met hun GPU. Ter vergelijking gaat de Xbox Series X voor 12 teraflops. En vanzelfsprekend ondersteund de PlayStation 5 ook nieuwe technieken als ray-tracing. Ook qua CPU wint de Series X het tot nog toe van de PS5.

Waar Sony echter wel een flinke troef mee in handen lijkt te hebben, is de snelheid van de harde schijf. De PlayStation 5 kan 5,5 GB per seconde inladen met ongecomprimeerde data, terwijl de Series X daar niet eens de helft haalt met 2,4 GB. Gecomprimeerde data gaat bij Sony boven de 8 GB per seconde, terwijl de Xbox daar 4,8 GB tegenover zet.

In de PlayStation 5 zit een harde schijf van 825 GB, wat een beetje een vreemde keus lijkt. Sony claimt echter dat met nieuwe technieken games dusdanig kleiner kunnen worden dat het meer dan genoeg is.

Sony heeft erg veel aandacht besteed aan 3D-audio, waarbij persoonlijke ervaring erg belangrijk is. Het idee is dat er voor elke situatie verschillende pre-sets komen die je telkens het voor jou ultieme geluid bezorgen. Hiervoor heeft Sony lessen getrokken uit de ontwikkeling van de PSVR.

Net als de Series X doet ook de PlayStation 5 aan backwards compatibiliteit. De console kan games zowel in PlayStation 4-, als PlayStation 4 Pro-modus aan, al is daarbij wel een kanttekening te maken. De nieuwe hardware zou ervoor kunnen zorgen dat oude games niet goed meer werken en Sony geeft aan dat dit per game bekeken zal worden. De eerste vooruitzichten zijn goed en de belangrijkste 100 PlayStation 4-games lijken allemaal speelbaar te zijn op de volgende generatie. Waar Microsoft echter een stapje extra zet door oude games nog eens extra op te poetsen, zul je het bij Sony met de originele variant moeten blijven doen.

Waar de presentatie op zich dus wat tegenviel, zijn we wel een stuk wijzer geworden. De PS5 lijkt op papier de wat mindere van de nieuwe consoles als het op pure kracht aankomt, maar we zijn wel benieuwd of de ultrasnelle harde schijf een game-changer gaat zijn. Het worden in ieder geval interessante tijden voor game-liefhebbers.