Saints Row IV: Re-Elected Switch-versie

Er is weinig mis met de Switch-versie van Saints Row IV: Re-Elected, maar de handheld van Nintendo blijkt wederom niet echt geschikt voor een third-person shooter. Mocht je dit spel graag willen spelen en ben je in het bezit van een PlayStation 4 of Xbox One, geef dan liever daar je geld aan uit.

In 2013 verscheen Saints Row IV voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Dat was ook precies het moment dat de nieuwe generatie consoles eraan zat te komen. Daarom heeft uitgever Deep Silver waarschijnlijk in 2015 besloten om het spel ook naar de PlayStation 4 en Xbox One te brengen in de vorm van Saints Row IV: Re-Elected. Inmiddels heb je dus zo’n zeven jaar de kans gehad om dit spel te spelen, maar mocht je dat niet zijn gelukt dan is er nu een allerlaatste kans voor Switch-bezitters, want vanaf nu is ook de Saints Row IV: Re-Elected Switch-versie beschikbaar. Wij gingen alvast met deze game aan de slag, voor de derde keer.

Saints Row IV: Re-Elected gaat verder waar het vorige deel ophield. Steelport is in volledige controle van de Saints en gek genoeg heb je het als hoofdpersoon geschopt tot president. Dat lijkt allemaal goed te gaan, tot het moment dat aliens proberen de Aarde aan te vallen. Het hoofdpersonage wordt ontvoerd door de aliens en wordt in een virtuele wereld gezet. Hierdoor beschik je over superkrachten die in het normale leven niet mogelijk zouden zijn.

Saints Row IV: Re-Elected is behoorlijk over-the-top en zit boordenvol humor. Je moet er natuurlijk wel van houden, maar dat zit in ons geval wel goed. Het verhaal is niet heel erg sterk, maar dat is ook niet een reden om deze game te spelen. Je speelt dit soort spellen voor de toffe gameplay. Deze bestaat vooral uit heel veel schieten, maar later in het spel krijg je ook de nodige superkrachten tot je beschikking die je het gevoel geven oppermachtig te zijn. Deze krachten zul je overigens ook zeker nodig hebben, want de aliens zijn geen eenvoudige tegenstanders die je zo even aan de kant zet.

Maar we vertellen waarschijnlijk alles wat je eigenlijk al weet, het spel is immers al jaren verkrijgbaar. Deze versie bevat dan ook niet echt iets nieuws, behalve dat het nu onderweg te spelen is op de Nintendo Switch. Grafisch gezien is het natuurlijk niet zo mooi als op de PlayStation 4 en Xbox One, maar het ziet er niet onaardig uit. Het enige puntje van kritiek komt eigenlijk meer door de hardware van de handheld dan door het spel zelf. Het is namelijk enorm lastig om een third-person shooter te spelen met JoyCon’s. De kleine joysticks zijn enorm gevoelig en het is dan ook lastig richten op zo’n klein scherm.

De Saints Row IV: Re-Elected Switch-versie biedt weinig vernieuwingen ten opzichte van de versie uit 2015. Je krijg wel enorm veel waar voor je geld, maar we moeten wel heel eerlijk zijn, het is niet de allerbeste versie die verkrijgbaar is. Mocht je in het bezit zijn van een PlayStation 4 of Xbox One, dan kun je beter een versie aanschaffen voor een van die platformen. Wanneer je alleen maar een Nintendo Switch hebt en opzoek bent naar een knotsgekke third-person shooter, zoek dan niet verder.

Saints Row IV: Re-Elected is voor deze review op de Nintendo Switch gespeeld. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en Xbox One.