The Room VR: A Dark Matter

The Room VR: A Dark Matter is een ware showcase voor virtual reality. De makers zijn ontzettend creatief omgegaan met het platform en bieden je een aantal geweldige puzzels.

Fireproof Games kennen we vooral van de The Room-games die ooit begonnen zijn op Apple’s iPad. In afgesloten kamers is het de bedoeling om al puzzelend het einde van het level te bereiken. De opzet is wat dat betreft vergelijkbaar met die van escaperooms. Puzzelgames vanuit de eerste persoon zijn natuurlijk uitermate geschikt om te spelen in virtual reality en dat de studio deze stap voor hun nieuwe game zet, is dan ook niet meer dan logisch. In The Room VR: A Dark Matter word je op pad gestuurd om een mysterieuze verdwijning op te lossen die je langs verschillende bijzondere plekken zal leiden.

De verdwijning heeft te maken met een bovennatuurlijke kracht en het is aan jou om uit te zoeken wat deze is en hoe deze af te stoppen. Hiervoor zul je de stappen moeten traceren die de verdwenen onderzoeker heeft gedaan tot aan zijn verdwijning. Hoewel het allemaal reuzespannend lijkt, heeft het verhaal verder niet zoveel om het lijf en het wordt vooral gebruikt om de verschillende puzzellocaties op een logische manier aan elkaar te knopen.

Het puzzelen is waar deze game in uitblinkt en ook de opbouw hierin is behoorlijk goed. Je begint in een kleine kamer met maar een paar puzzelelementen, maar later breiden de ruimtes zich behoorlijk uit en zul je zelfs in verschillende ruimtes op zoek moeten gaan naar items die je nodig hebt om een puzzel in een andere ruimte op te lossen. Al deze items zelf liggen ook weer verscholen achter puzzels die in etappes moeten worden opgelost. De manier waarop dit gedaan is, is ontzettend tof en het oplossen ervan geeft ook veel voldoening waarbij Eureka!-momentjes niet van de lucht zijn.

De puzzels getuigen daarnaast van enorm veel creativiteit. Waar je in een real-life escaperoom aan natuurlijke wetten zit gebonden, gaan de ontwikkelaars van The Room VR helemaal los met de mogelijkheden die virtual reality biedt. Zo zijn er puzzels waarbij je opeens een kleine versie van jezelf bent en in een groot kerkorgel allerlei zaken moet regelen waar je in grote vorm weer gebruik van moet maken. Het is maar een klein voorbeeld van de vele creatieve vondsten die je terugvindt tijdens je puzzelwerkzaamheden.

Mocht je er echt niet uitkomen, dan is er altijd nog het hintsysteem die na verloop van tijd een drietal hints ontsluit die je de juiste richting opduwen. Deze zijn gelukkig niet meteen beschikbaar, wat je er toch toe dwingt om nog maar een keer een extra rondje te lopen en dingen uit te proberen, voordat je uiteindelijk maar voor een hint gaat. We raden je wel aan om hier zo min mogelijk gebruik van te maken; A Dark Matter is met vier uur aan de korte kant en kent eigenlijk geen herspeelwaarde, dus met het oproepen van een hint verlies je eigenlijk kostbare tijd die je hebt om van dit avontuur te genieten.

Ook grafisch is The Room VR behoorlijk indrukwekkend. We kennen allemaal de zwakke punten van het PSVR-platform, maar Fireproof Games weet hier verrassend goed mee om te gaan. Alles ziet er strak uit en de brieven die je bijvoorbeeld moet lezen zijn erg goed leesbaar. Ook zijn de omgevingen een lust voor het oog met veel details, waardoor je je echt een archeoloog gaat voelen die op zoek is naar mysterieuze krachten in de oudheid.

The Room VR: A Dark Matter is een unieke puzzelgame en daarnaast een echte showcase van wat virtual reality kan doen. De puzzels zijn enorm creatief en geven enorme voldoening tijdens het oplossen. Het enige nadeel is dat er maar heel weinig reden is om nogmaals het avontuur aan te gaan.

Wij speelden The Room VR: A Dark Matter op de PSVR. De game is daarnaast beschikbaar voor alle gangbare VR-devices.